Istnieje zagrożenie, że jutro większość ciężarówek i autobusów nie wyjedzie na drogi.

Istnieje zagrożenie, że jutro większość ciężarówek i autobusów nie wyjedzie na drogi.

30 września 2021 Wyłączono przez administrator

Co dotyczy autobusów komunikacji miejskiej czy np. samochodów dostarczających do sklepów świeży towar – o ile poruszają się one drogami krajowymi.

***

Dotychczas opłaty za przejazd drogami krajowymi pobierane były przez system ViaToll. Jego częścią były tzw. bramownice, na których zamontowano kamery oraz czytniki nr. rejestracyjnych.

To się zmieniło. viaToll zastąpił e-Toll. Obowiązuje od 1 października.

W założeniu jest to nowoczesne rozwiązanie oparte o system GPS. Miał on działać jak bliźniaczy system w Niemczech.

A teraz wersja naszego informatora (wyjaśnienia rządu poniżej):

Niestety, jakiś geniusz informatyki zapomniał dodać w programie opcję uwzględniającą obowiązujące w Polsce dwa czasy – zimowy oraz letni.

Dzisiaj urządzenia zaczęły „budzić się z letargu”. Okazało się, że większość z nich nie działa.

Mamy czas letni a one działają tylko w czasie zimowym.

Setki przewoźników szturmują infolinię z prośbą o pomoc. Jeden z nich zadzwonił do nas mówiąc, że poradzono mu, aby po prostu jutro nie wyjeżdżał na drogę.

Oczywiście jest szansa, że z tej rady skorzystają również inni przewoźnicy, tym bardziej, że kara za „nielegalny” przejazd wynosić może nawet 1,5 tys. zł.

Rzecz jasna istnieje też inna możliwość. Ze względu na nadzwyczajną sytuację system zostanie wyłączony – do czasu wprowadzenia w nim koniecznych zmian.

Poniżej fotokopia urządzenia, które dziś już powinno być gotowe do działania. A także kopia strony rządowego systemu e-TOLL – jak widać próby zaradzenia problemowi już trwają.

W tej sprawie kierujemy pytania.

Aktualizacja.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia:

Panie Redaktorze,

aplikacja mobilna e-TOLL zbiera dane geolokalizacyjne w czasie rzeczywistym. Nie mają na to wpływu zmiany czasu z zimowego na letni oraz z letniego na zimowy, które z resztą nie miały w ostatnim czasie miejsca. MF/KAS nie otrzymuje również od użytkowników podobnych zgłoszeń. Problem widoczny na załączonym przez Pana zrzucie ekranu aplikacji wynika najprawdopodobniej z dokonania przez użytkownika manualnej zmiany daty i godziny na jego urządzeniu mobilnym. W takiej sytuacji zalecane jest postępowanie zgodnie z instrukcją widoczną na tym ekranie tj. należy wejść w ustawienia oraz wybrać zakładkę „Ogólne” a następnie wybrać „Datę i czas” oraz aktywować „Automatyczne ustawienia czasu”. Problem nie powinien wówczas występować.

Informujemy również, że w związku z dużym zainteresowaniem usługami infolinii e-TOLL, może dojść do utrudnień w połączeniu z dotychczasowymi numerami 800 101 101 oraz 22 521 10 10. Aby zapewnić nieprzerwany dostęp do obsługi telefonicznej, uruchomiliśmy dodatkowy tymczasowy numer kontaktowy 22 519 77 77.

z poważaniem,
Wydział Prasowy
Biuro Komunikacji i Promocji

***

Poniżej ważny komunikat.

Gromadzimy dziennikarski materiał dokumentujący okres stanu epidemii. Zbieramy ważne informacje a także doświadczenia osób, które zetknęły się z różnymi sytuacjami, w tymi takimi o charakterze patologicznym. Liczymy na kontakt osób, które np. straciły bliskich poprzez niewłaściwe podejście, zaniechanie, zwłokę czy nieprawidłowo przeprowadzone testy. Bardzo zależy nam na kontakcie ze strony diagnostów i innych osób zatrudnionych w laboratoriach COVID-19, ratowników medycznych, personelu szpitali. Anonimowość gwarantowana. Piszcie na [email protected]

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś: Mateusz Cieślak.

Jeśli zauważyliście coś ważnego lub spotkaliście się z problemem, który należy nagłośnić, kontaktujcie się: [email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Fot. górna: Pixabay.