Ludzie są przerażeni. Zamiast rozmów – milczenie?

Ludzie są przerażeni. Zamiast rozmów – milczenie?

2 kwietnia 2023 Wyłączono przez administrator

Nie ustają protesty przeciwko projektowi przebiegu kolei wielkich prędkości w naszym regionie.

***

Niedawno sprawa była omawiana na sesji sejmiku śląskiego. Przybyli tam przedstawiciele mieszkańców tych miejscowości, w których będą wyburzane domy.

Kilka dni temu potężną demonstrację zorganizowano w Mikołowie. Przypomnijmy, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada (oprócz wielkiego portu lotniczego) budowę kilku linii kolei wielkiej prędkości.

Jeden ze szlaków przebiegać ma przez nasz region – w stronę Czech. Problem w tym, że rządzący „zapomnieli” przeprowadzić szerokie konsultacje.

Gdy w pewnym momencie pojawił się plan przebiegu nowego szlaku – zaskoczył on mieszkańców południowych dzielnic Katowic, Mikołowa czy Wyr.

Protesty trwają i nie ustają. Najwłaściwszym rozwiązaniem – a w zasadzie jedynym – byłoby podjęcie dialogu z tymi, którzy obawiają się o swoje domy.

A wiadomo, że wyburzonych ma być ponad pół tysiąca domów. Nie mówiąc o tym, że nowy szlak kolejowy przecinać ma szereg miejscowości i będzie się wiązał z szeregiem innych zmian – o których mieszkańcy powinni zawczasu wiedzieć.

Tymczasem niedawno doszło do bulwersującej sytuacji. W marcu spółka CPK (Centralny Port Komunikacyjny) prezentowałą w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach wariant inwestorski kolei wielkich prędkości na odcinku z Katowic do Ostrawy.

Na spotkanie nie chciano wpuścić radnych wojewózkich, parlamentarzystów, lecz przede wszystkim zaniepokojonych mieszkańców, których przedstawiciele chcieli w tym spotkaniu uczestniczyć, wyrazić swoje obawy i zadać szereg pytań.

Gospodarzem spotkania był wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. Uczestniczył w nim minister Marcin Horała, odpowiedzialny za realizację CPK.

Było więc to najwłaściwsze miejsce, gdzie mieszkańcy mogliby wyrazić swój niepokój a przede wszystkim zadać szereg pytań.

Marszałek śląski wysłał więc prośbę do wojewody śląskiego o zwołanie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego. Radni wojewódzcy zaapelowali o to, by w jej posiadzeniu mogli wziąć udział przedstawiciele mieszkańców.

Wojewoda na to enigmatycznie odpowiedział, że posiedzenia Rady zwoływane są zgodnie z regulaminem i w różnych tematach.

Śląski Urząd Wojewózki w odpowiedzi na krytykę informuje, że w sprawie CPK na odcinku z Katowic do Ostrawy odbyło się prawie sto spotkań z mieszkańcami. Zebrano ponad 7 tys. uwag.

I uwagi te brano pod uwagę zanim przedstawiono wariant inwestorski, który omawiano w marcu w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

Pełna informacja Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego poniżej.

***

Tych 200 tys. ludzi naprawdę nie musiało umrzeć.

Poruszający film o pandemii – link do strony z filmem: Pandemia Czas Próby (do obejrzenia na komputerze i na niektórych komórkach; zwróć uwagę na to, by zacząć od części pierwszej).

Jeśli masz problem na komórce a chcesz go na niej obejrzeć – w przeglądarce telefonu po prostu wpisz iboma.media

***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Tych, którzy jeszcze nie widzieli, zachęcamy do obejrzenia filmu dokumentalnego „Wymazy spod płota. Pandemia, wielkie pieniądze, śmierć” (baner z linkiem do filmu przy tekście).

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Śląski Urząd Wojewódzki informuje:

Ponad 7 tys. zebranych uwag i prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami pozwoliły na wybranie wariantu inwestorskiego dla odcinka Kolei Dużych Prędkości: Katowice–Ostrawa. Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniej wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Nowa linia oznaczać będzie m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju.

Wybranie optymalnego wariantu na tym odcinku było wyzwaniem projektowym. Budowa Kolei Dużych Prędkości wymaga dotrzymania ściśle określonych parametrów technicznych (związanych m.in. z geometrią toru). Tymczasem w tym regionie Polski znajdują się liczne obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo.  Planowania nie ułatwiają też rozległe tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1.

Jako rekomendowany eksperci CPK wskazali wariant W72, który przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.

– Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– W ramach nie tylko tej inwestycji, ale też „Programu dla Śląska” to są ogromne środki dające szansę na rozwój całego naszego regionu – zaznaczył podczas konferencji prasowej wojewoda śląski Jarosław Wieczorek. – Jeszcze niedawno w tej sali podpisywaliśmy i pokazywaliśmy 7 istotnych projektów kolejowych w ramach programu „Kolej+”, a dzisiaj będziemy mogli zaprezentować projekt szybkiej kolei łączącej Katowice z Ostrawą, ale tak naprawdę łączącej województwo śląskie z całym światem – dodał. W dzisiejszej konferencji prasowej uczestniczył także wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz.

Inwestycje CPK w województwie śląskim umożliwią znaczne skrócenie czasów przejazdu. Z Katowic do Jastrzębia Zdroju pasażerowie dojadą w 50 min pociągiem regionalnym lub w 35 min przyspieszonym (dziś w ogóle brak jest takiego połączenia). Do Katowic z Rybnika podróż pociągiem potrwa 25 min (obecnie ponad dwa razy dłużej), a z Wodzisławia Śląskiego ok. 40 min (dziś ponad 1 godz.).

Z Żor Północnych do Katowic dojazd koleją zajmie ok. 20 min, a z Wodzisławia Śląskiego do Jastrzębia Zdroju ok. kwadransa (obecnie takich połączeń nie ma w ogóle). Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do Warszawy w 2 godz.

– Odcinek Katowice–Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też element transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), czyli docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem. Nasza inwestycja ma charakter transgraniczny i jest ściśle skoordynowana z działaniami inwestycyjnymi przedsiębiorstwa Správa železnic, czyli naszym czeskim partnerem – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Linia Katowice–Ostrawa jako element kolei Grupy Wyszehradzkiej V4 przyczyni się do wzrostu znaczenia Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, czyniąc go ważnym węzłem transportowym w regionie Trójmorza i zapewniając szybkie połączenia z większością dużych miast środkowej i południowej Europy.

Dla CPK priorytetem było uwzględnienie uwag mieszkańców. Od lutego 2020 r., czyli w ramach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL) i dwóch etapów konsultacji studium ekonomiczno-techniczno-środowiskowego (STEŚ) przedstawiciele CPK zorganizowali 98 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami.

Odbyły się one na terenie 15 gmin, przez które przebiegały warianty linii kolejowych: Katowice, Mikołów, Tychy, Łaziska Górne, Wyry, Czerwionka-Leszczyny, Rybnik, Orzesze, Żory, Świerklany, Mszana, Wodzisław Śląski, Jastrzębie Zdrój, Gorzyce, Godów. Np. w latach 2021-2022 doszło do 35 spotkań z mieszkańcami: w trybie stacjonarnym i zdalnym (z powodu COVID-19), podczas których zebranych zostało ponad 7 tys. uwag i opinii.

Celem studium wykonalności dla odcinka Katowice–Ostrawa było przeanalizowanie wariantów z uwzględnieniem licznych kryteriów, m.in. technicznych, eksploatacyjnych, ekonomicznych, społecznych, środowiskowych, ukształtowania terenu i zagospodarowania przestrzennego. Wskazany wariant W72 zapewnia utrzymanie założeń projektowych CPK dotyczących prędkości maksymalnej 250 km/godz. i skrócenia czasów przejazdu, a jednocześnie oznacza najmniej wyburzeń spośród czterech ostatecznie rozpatrywanych przebiegów oraz ma najmniejszy wpływ na korytarze ekologiczne i szlaki migracyjne zwierząt.

Program kolejowy CPK zakłada budowę ok. 2 000 km nowych linii (10 tzw. szprych CPK) i jest odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w tej dziedzinie w Polsce. Dla 1 500 km z nich są już gotowe albo przygotowywane studia wykonalności, a dla odcinków Warszawa–Łódź i Łódź–Wrocław trwa już projektowanie.

Nowe linie będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym Kolei Dużych Prędkości (z maksymalną prędkością eksploatacyjną 250 km/h i możliwością podniesienia jej w przyszłości do 350 km/h), jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe. Kluczowy odcinek Warszawa–CPK–Łódź ma być uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem Lotniska CPK.