Kto wjeżdża do Katowic. Kto rozjeżdża Strefę Kultury. Zakończyło się największe w historii Katowic badanie parkowania w śródmieściu.

Kto wjeżdża do Katowic. Kto rozjeżdża Strefę Kultury. Zakończyło się największe w historii Katowic badanie parkowania w śródmieściu.

8 kwietnia 2020 Wyłączono przez administrator

Więcej – czytaj poniżej.
***
Wszystkie nasze informacje i artykuły: https://katowicedzis.pl/
Regularnie tu zaglądaj – nie wszystko publikujemy na Facebooku.
Dla facebookowiczów utworzyliśmy grupę: https://www.facebook.com/groups/GrupaKatowiceDzis
Jej członkom wyświetla się więcej naszych facebookowych postów.
Pamiętaj! Komplet naszych artykułów i informacji tylko na WWW.
***
Nasza nowa usługa. Ogłoszenia. Całkowicie bezpłatne – dla każdego.
***

Aż 57% parkujących pojazdów pochodzi spoza Katowic.

Wskaźnik rotacji pojazdów w Strefie Kultury wynosi zaledwie 1,77 – co oznacza, że wiele osób zostawia samochód na cały dzień.

47% pojazdów parkuje na 3 godziny lub dłużej, z czego samochody spoza Katowic stanowią aż 61,3%.

Takie ustalenia przyniosły bardzo dokładne badania, zlecone przez katowicki magistrat we wrześniu 2019 r.

– Jesienią 2018 roku obiecałem zmianę polityki parkingowej – przypomina Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Zobowiązałem się do wprowadzenia podwyżek cen w Strefie Płatnego Parkowania przy jednoczesnym zapewnieniu zniżek dla mieszkańców Katowic, którzy odprowadzają tutaj podatki.

Prezydent podkreśla, że sytuacja Katowic jest szczególna. To właśnie u nas swoją siedzibę ma wiele instytucji, uczelni wyższych czy też firm, w których pracują osoby z całej metropolii.

Codziennie do Katowic przyjeżdża 120 tys. osób do pracy – z czego wielu samochodami. Nawet, jeśli ze względu na obecną sytuację ta liczba teraz jest mniejsza, to gdy zagrożenie epidemiczne minie, na katowickich ulicach znów się pojawią sznury samochodów.

Obszar badań ograniczony był w śródmieściu: od północy ulicami Oblatów i Katowicką, od wschodu ulicami Dobrowolskiego, Roździeńskiego, Bogucicką, 1 Maja i Murckowską, od południa autostradą A4 o od zachodu linią kolejową nr 139 oraz ulicami Goeppert–Mayer, Grundmanna i Stęslickiego.

Do obszaru badań włączony został także teren w rejonie ulic Ceglanej i Wita Stwosza, w którym od listopada 2019, a więc po badaniu, został włączony do Strefy Płatnego Parkowania.

Metoda badań polegała na automatycznym sczytywaniu co godzinę numerów rejestracyjnych zaparkowanych pojazdów, natomiast analizy przeprowadzone zostały z podziałem na pojazdy z rejestracją SK (tj. z Katowic) i nie SK (spoza Katowic).
Łączna pojemność parkingów w obszarze opracowania to 27 698 miejsc. Średnia ilość pojazdów parkujących w obszarze badań w okresie pomiarowym wyniosła ogółem 30 908, z czego samochody z Katowic stanowiły tylko 43%, a 57% spoza miasta.

Największa ilość jednocześnie zaparkowanych pojazdów występowała od 12.00 do 13.00 i wynosiła 13 224 aut, co stanowiło ok. 111 % pojemności parkingów. Tym samym 11% pojazdów parkowało w miejscach niedozwolonych. Aż 64% zaparkowanych pojazdów posiadało rejestrację spoza Katowic.

W przypadku os. Paderewskiego na wschód od ul. Granicznej) wskaźnik ten wyniósł aż 110%.

47% aut pozostawiano na 3 godziny i dłużej, z czego 38,7% stanowiły pojazdy z Katowic, a 61,3% spoza miasta.

Wskaźnik rotacji aut wyniósł 2,59 pojazdu na miejsce parkingowe. Największa rotacja była na Koszutce. Najmniejsza w okolicach ul. Ceglanej i Witosa, na południe od A4.

Osobnym problemem jest parkowanie w Strefie Kultury. Znajduje się tam 621 miejsc parkingowych, a wskaźnik rotacji parkowania dla tego obszaru wyniósł zaledwie 1,77.

Dane parkowania w Strefie Kultury jasno pokazują, że wiele osób wykorzystuje to miejsce jako darmowy, całodzienny parking, wykorzystywany przy dojeżdżaniu do pracy – podkreśla katowicki magistrat.

Największa ilość jednocześnie zaparkowanych pojazdów występowała od 15.00 do 16.00 i wynosiła 895 pojazdów, co stanowiło ok. 144% pojemności parkingów.

Zatem ok. 44% pojazdów parkowało w miejscach niedozwolonych. Aż 84% zaparkowanych pojazdów posiadało rejestrację spoza Katowic.

Pomimo wielokrotnych kontroli straży miejskiej oraz apeli o parkowanie w miejscach wyznaczonych, Strefa Kultury notorycznie jest rozjeżdżana przez nielegalnie parkujące pojazdy. Dlatego już w zeszłym roku władze Katowic zapowiedziały, że obszar ten zostanie objęty płatnym parkowaniem.
Dodatkowo powstanie tam parking wielopoziomowy niezbędny do obsługi dużych wydarzeń odbywających się w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym.

Podejmowane działania, które mają ułatwić znalezienie wolnego miejsca na samochód: wprowadzenie płatności mobilnych i kartą płatniczą. Rozwój infrastruktury rowerowej i komunikacji publicznej. Podniesienie opłat w Strefie Płatnego Parkowania (przy wprowadzeniu preferencji dla mieszkańców i przedsiębiorców).

Źródło: BP UM Katowice.

[rl_gallery id=”16472″]