Skarby śląskiej motoryzacji niszczeją.

Skarby śląskiej motoryzacji niszczeją.

9 listopada 2023 Wyłączono przez administrator

Kontynuujemy temat zabytkowych tramwajów, które mogą przestać istnieć.

Kamil Bąk jest konduktorem na linii turystycznej tramwaju nr 23. To trasa od katowickiego Zawodzia w stronę Stadionu Śląskiego.

Przez cały rok (w weekendy) na linii 23 kursują stare tramwaje, mające charakter historyczny. Zaś w sezonie letnim jeżdżą te najstarsze – z lat 50-tych ub. wieku.

Pan Kamil alarmuje, że skarby, jakie ciągle jeszcze znajdują się w zajezdniach Tramwajów Śląskich, mogą przestać istnieć. Są to bardzo stare tramwaje – już zabytkowe.

Najcenniejszym jest wagon 102N. Ten, któremu poświęciliśmy niedawny artykuł (patrz – pod tekstem). Tramwajarze mówią na niego „kanciok”.

Cd. poniżej.

*** *** ***

Polecamy

Szpital sprzedany za złotówkę. A wcześniej dostał prawie 180 mln zł.

katowicedzis.pl/2023/11/szpital-sprzedany-za-zlotowke-a-wczesniej-dostal-prawie-180-mln-zl/

Aby otworzyć link przytrzymaj na nim palec.

*** *** ***

Oprócz niego „staruszkami”, które ciągle jeszcze istnieją, są wagony 102Na czy też kilka wagonów typu N.

Część z tych tramwajów jest na tzw. chodzie a część nie. Są unieruchomione ze względu na usterki, które nierzadko są drobne i łatwo byłoby je usunąć.

Pod koniec września w zajezdni w Będzinie zorganizowano Dzień Otwarty. Połowa taboru historycznego nie wyjechała na szyny, w tym najbardziej cenny wagon typu N#1100 (na zdjęciu – obecnie niesprawny).

Była to sytuacja niespotykana. We wcześniejszych latach zawsze organizowano paradę tramwajów historycznych, która robiła wrażenie.

W Gliwicach w 2022 r. w paradzie takiej uczestniczyło 9 wagonów historycznych. Zaś w Będzinie (we wrześniu tego roku) mogliśmy podziwiać tylko 5 takich wagonów.

Pan Kamil obawia się, że jeśli ta sytuacja będzie trwała, to stan starych przecież tramwajów będzie się pogarszał. A są one naszym dziedzictwem – wszystkie zostały wyprodukowane w Chorzowie.

W tej sprawie kierujemy pytania do Tramwajów Śląskich. Liczymy na to, że spółka przedstawi nam pomysł na to, jak skutecznie dbać o te wyjątkowe pojazdy.

Dodajmy, że tramwaje w naszym regionie mają już prawie 130 lat (125 elektryczne a 129 parowe). Niestety tych najstarszych już nie ma. Gdyby te, które ciągle jeszcze są, zardzewiały i rozpadły się, byłaby to niepowetowana straty.

Nasz wcześniejszy tekst – patrz niżej.

***

Tych 200 tys. ludzi naprawdę nie musiało umrzeć.

Poruszający film o pandemii – link do strony z filmem: Pandemia Czas Próby (do obejrzenia na komputerze i na niektórych komórkach; zwróć uwagę na to, by zacząć od części pierwszej).

Jeśli masz problem na komórce a chcesz go na niej obejrzeć – w przeglądarce telefonu po prostu wpisz iboma.media

***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Pisaliśmy: „Czy da się go uratować?”

katowicedzis.pl/2023/11/czy-da-sie-go-uratowac/

Aby otworzyć link przytrzymaj na nim palec.