Jesteśmy na Jedwabnym Szlaku. To pierwszy pociąg z Chin.

Jesteśmy na Jedwabnym Szlaku. To pierwszy pociąg z Chin.

6 stycznia 2020 Wyłączono przez administrator

Więcej – czytaj poniżej.
***
Wszystkie nasze informacje i artykuły: https://katowicedzis.pl/
Regularnie tu zaglądaj – nie wszystko publikujemy na Facebooku.
Dla facebookowiczów utworzyliśmy grupę: https://www.facebook.com/groups/GrupaKatowiceDzis
Jej członkom wyświetla się więcej naszych facebookowych postów.
Pamiętaj! Komplet naszych artykułów i informacji tylko na WWW.
***
Nasza nowa usługa. Ogłoszenia. Całkowicie bezpłatne – dla każdego.
***

To jest niezwykłe wydarzenie. Do Sławkowa, należącego do Metropolii Śląskiej, dotarł pierwszy pociąg z Chin. Przejechał prawie 9,5 tys. km.

Spełniło się marzenie o tym, by Jedwabny Szlak przebiegał przez Polskę. Co więcej, przez nasz region. O to od lat trwała prawdziwa walka, starania i zabiegi.

Wydawało się, że szansę tę utraciliśmy. Większość towarów podróżowała z Chin do Europy statkami.

O to, by handel pomiędzy Chinami a Europą odbywał się drogą lądową, walczą również Słowacy i Czesi. Słowacy (podobnie jak my) mają u siebie końcówkę tzw. szerokiego toru. Z kolei Czesi, którzy szerokiego toru nie mają, walczyli o to, by u nich powstał wielki lądowy port przeładunkowy. I chcieli przedłużenia szerokiego toru aż za ich granicę.

Dla tych, którzy może tego nie wiedzą. Pociągi w Rosji (i w dawnym cesarstwie rosyjskim) mają inny rozstaw kół. Stąd też tory mają inną szerokość. Rosyjska kolej nazywana jest więc koleją szerokotorową.

Pociągi towarowe, jadące z Rosji, Białorusi bądź Ukrainy, zatrzymują się na granicy Polski, Słowacji, Węgier czy Rumunii. Tam trzeba przeładować ładunek. Ale ze względu na Hutę Katowice, w czasach PRL doprowadzono szeroki tor aż pod Dąbrowę Górniczą.

W ostatnich latach szeroki tor, prowadzący od granicy polsko-ukraińskiej do Sławkowa, modernizowano. Od lat też w Sławkowie istniał tzw. suchy port. Jego infrastruktura także była unowocześniania.

5 stycznia rano, przez stację graniczną w Hrubieszowie, przejechał pociąg z 45 kontenerami. 12 dni wcześniej wyruszył on z chińskiego miasta Xi’an.

Pociąg z Xi’an wyjechał z Chin. Następnie jechał przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę.

Bz przeładunku dotarł Sławkowa. Tam zawartość kontenerów jest przeładowywana na samochody. Dodajmy, że ze Sławkowa ładunek może jechać dalej koleją do wszystkich krajów Europy.

To oczywiście nie oznacza, że wygraliśmy bój o to, by Jedwabny Szlak przebiegał przez nasz region. Konieczne są dalsze starania i dalsze inwestycje.

To zadanie powinno zjednoczyć wszystkich śląskich posłów, senatorów czy radnych sejmiku śląskiego. Śląsk na Jedwabnym Szlaku. Geografia dała nam dziejową szansę. Trzeba ją wykorzystać.

Xi’an liczy sobie 13 milionów mieszkańców. Jest ważnym ośrodkiem gospodarczym Chin, a niegdyś ich stolicą. Marzeniem jest, by kiedyś z naszej metropolii do Chin kursowały również pociągi osobowe.

Fot. LHS.