Co wspólnego ma kandydat na mikołowskiego radnego z propagowaniem i wychwalaniem CPK?

Co wspólnego ma kandydat na mikołowskiego radnego z propagowaniem i wychwalaniem CPK?

22 marca 2024 Wyłączono przez administrator

Powinien to wyjaśnić.

***

Artur Wnuk ubiega się o mandat radnego z listy komitetu Mikołów – Mój Wybór. To komitet, na którego listach są obecni radni PiS.

Jak wiemy, za rządów PiS powstał projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Jego integralną częścią ma być Kolej Dużych Prędkości (KDP).

Jej przebieg zaprojektowano tak, że tory CPK przecinać mają Mikołów na pół. Dla wielu ludzi oznacza to poważne problemy, czasem konieczność opuszczenia domów oraz mieszkań.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM

2

Tego obawiają się nie tylko mieszkańcy Mikołowa, ale także Katowic, Wyr, Łazisk, Orzesza i innych miejscowościach.

Czy tego również obawia się Artur Wnuk? Powinien publicznie wyjaśnić swój stosunek do CPK i do planów związanych z przebiegiem Kolei Dużych Prędkości przez Mikołów.

Natrafiliśmy na powiązanie Artura Wnuka ze stroną facebookową „Mikołów Obywatelski”, na której wychwala się CPK. Zaś ci, którzy protestują przeciwko skutkom tego projektu w Mikołowie, są przez „Mikołów Obywatelski” atakowani a nawet wyśmiewani.

3

O powiązaniu Artura Wnuka ze stroną „Mikołów Obywatelski” za chwilę. Najpierw zaprezentujmy niektóre z treści, zamieszczanych przez „Mikołów Obywatelski”.

Post z 19 marca:

>>W swojej instrukcji dla mieszkańców „na kogo macie głosować” burmistrz Mikołowa napisał o „obronie mieszkańców przed CPK”.
Czy naprawdę trzeba bronić mieszkańców przed CPK?
Zapytaliśmy wujka google, mówi, że to dobre 300 km od Mikołów – ogród życia. Czy jest jakiś inny Centralny Port Komunikacyjny?<<

Jak to skomentować? Chyba tylko w ten sposób, że burmistrz Mikołowa jest niespełna rozumu obawiając się CPK. Podobnie jak ci wszyscy, którzy uczestniczyli w protestach.

CPK to projekt infrastrukturalny i jego integralną częścią jest Kolej Dużych Prędkości. Dlatego protestujący przeciwko projektowanej linii kolejowej używają skrótu CPK częściej niż KDP.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM

4

Post z 11 marca:

>>Doświadczonego to i posłuchać warto…<<

W poście link do artykułu: „Czy budowanie CPK ma sens? Zapytaliśmy jedną z kluczowych osób w branży lotniczej”.

Zajrzeliśmy do artykułu i oniemieliśmy. Tą „kluczową osobą” jest Kamil Al-Awadhi, szef organizacji IATA na Bliski Wschód i Afrykę, kiedyś szef Kuwait Airways. O Mikołowie w artykule ani słowa.

Ani słowa o tym, że integralną częścią projektu megalotniska jest Kolej Dużych Prędkości. I to taka, która ma przecinać Mikołów.

Jest za to o tym, że lotniska trzeba budować. Nawiasem mówiąc, trudno się z tym nie zgodzić.

5

Post z 29 lutego:

>>To niesamowite w jaki sposób chce się ukręcić projekt budowy Centralny Port Komunikacyjny<<.

Tu znowu link do strony zewnętrznej, gdzie wyraża się troskę o los tego projektu. Pod postem hasztag: „#TAKdlaCPK„.

Post z 14 lutego:

>>Swoimi przemyśleniami na temat CPK postanowiła się podzielić Pani Poseł Gosia Niemczyk, szefowa parlamentarnego zespołu ds. przeskanowanych inwestycji i przymusowych wywłaszczeń. Prócz standardowej śpiewki o megalomanii, krzywdzie ludzkiej i rozbudowie portów regionalnych jako jakiejkolwiek alternatywnie do budowy hubu lotniczego, Pani Poseł wzbogaciła debatę publiczną o zupełnie nowy argument: ZABRAKNIE CEMENTU<<.

Obok ikonka „śmiech do łez”. A pod tym wszystkim znowu: „#TAKdlaCPK„.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM

6

Post z 27 stycznia:

>>CPK jest kluczowe dla bezpieczeństwa Polski, ale też całej wschodniej flanki NATO<<. Jest link do artykułu, ale w artykule nie ma ani słowa o skutkach projektu dla Mikołowa.

Post z 21 listopada:

>>CPK tak…<<

Post z 18 listopada:

>>Artykuł na temat Centralny Port Komunikacyjny, z ZA i PRZECIW oraz opiniami. Jest trochę nieścisłości i subiektywizmu, ale to ciągle dobry tekst, który powinien uzupełniać wiedzę Polaków na temat #CPK i kolei dużych prędkości<<.

W zalinkowanym artykule czytamy:

Najważniejsze elementy komponentu kolejowego, które trzeba jak najszybciej zrealizować, to Warszawa–Łódź, Łódź–Wrocław, Łódź–Poznań, CPK–Włocławek i Katowice–Ostrawa„.

7

Postów poświęconych CPK jest więcej. Wydźwięk całości naszym zdaniem jest jasny.

Ten wydźwięk to: nie należy obawiać się CPK. I nie należy bać się Kolei Dużych Prędkości.

Problem w tym, że protestujący w Mikołowie i innych miejscowościach nie są przeciwnikami jakiegoś odległego od Śląska megalotniska. Ani nie protestują przeciwko Kolei Dużych Prędkości.

Oni protestują przeciwko jej przebiegowi. Protestują przeciwko niedostatecznym konsultacjom społecznym.

CIĄG DALSZY ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM

8

Czy Artur Wnuk ma coś wspólnego ze stroną „Mikołów Obywatelski”? To bardzo ciekawe pytanie.

„Mikołów Obywatelski” ukrywa informacje o administratorach czy autorach wpisów. W dziale „Dane kontaktowe i podstawowe informacje” nie ma nic poza słowem „Społeczność”.

Cechą charakterystyczną tej strony jest obrzydzanie i wyśmiewanie obecnego burmistrza. Jednocześnie są tam zamieszczane materiały promujące Dorotę Pytel, kandydatkę na burmistrza komitetu Mikołów – Mój Wybór. Tego samego komitetu, z którego do rady miejskiej kandyduje Artur Wnuk.

9

Strona istnieje od 2014 roku. W 2015 roku Stowarzyszenie Reta opublikowało Sprawozdanie Okresowe.

W sprawozdaniu tym czytamy: „Osoba do kontaktu Artur Wnuk„. (…) „Działania podjęte (…) Informacje o pracy radnych na profilu FB Mikołów Obywatelski„.

Skontaktowaliśmy się z Arturem Wnukiem, by zapytać o jego związek z „Mikołowem Obywatelskim”. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy jest autorem postów wychwalających CPK.

10

Rozmowa przebiegła tak:

Katowice Dziś: Mam przed sobą Sprawozdanie Okresowe, gdzie jest pana numer telefonu i adres mailowy. W tym sprawozdaniu jest informacja o stronie facebookowej „Mikołów Obywatelski”. Chciałem pana zapytać o tę stronę.

Artur Wnuk: Ma pan mój adres mailowy? Proszę wysłać pytania mailem.

Artur Wnuk przerwał połączenie. Następnie zmienił zdanie, nie podał e-maila do siebie a w SMS napisał, że nie jest zainteresowany dalszą rozmową.

11

Być może więc Dorota Pytel, kandydatka na burmistrza komitetu Mikołów – Mój Wybór – powinna zapytać Artura Wnuka czy ma coś wspólnego z postami na stronie „Mikołów Obywatelski”. Być może powinni uczynić to pełnomocnicy komitetu wyborczego.

Już wyjaśniamy dlaczego sądzimy, że to należałoby uczynić. Nawet politycy PiS, którzy są na listach kandydatów na radnych komitetu Mikołów – Mój Wybór, i którzy kiedyś popierali projekt CPK a na pewno nie przyłączali się do protestujących mikołowian, teraz zmienili zdanie.

Pytanie: czy nie tylko po to, by nie tracić wyborców?

12

Obecnie nawet oni przeciwni są CPK. Wcześniej, gdy Rada Miejska Mikołowa podejmowała uchwały lub apele przeciwne CPK, oni wstrzymywali się od głosu a nawet zdarzyło się głosować przeciwko (Stanisława Hajduk-Bies).

Teraz zaś głośno protestują przeciwko CPK. Przoduje w tym radna Anna Chrapek-Budacz, która wcześniej nie przeciwstawiała się temu projektowi.

Skąd ta metamorfoza? Zmieniła zdanie czy nie chce tracić wyborców?

Tak więc, skoro projekt CPK niepokoi Dorotę Pytel, skoro nawet pisowscy kandydaci na radnych komitetu Mikołów – Mój Wybór nie chcą CPK w proponowanym przez poprzednią ekipę rządzącą kształcie, to chyba wypadałoby zapytać Artura Wnuka o to, jaki jest jego stosunek do tego – budzącego gorące emocje i wielki niepokój – projektu.

I czy ma on coś wspólnego z aktualnymi postami wychwalającymi CPK na stronie „Mikołów Obywatelski”.

 

Mateusz Cieślak

***

Gorący temat. Przeczytaj aby wiedzieć.

Wszystkie kwestie związane z leczeniem ludzi i wydatkowaniem pieniędzy publicznych powinny być jawne a procedury przejrzyste.

***

Tych 200 tys. ludzi naprawdę nie musiało umrzeć.

Poruszający film o pandemii – link do strony z filmem: Pandemia Czas Próby iboma.media

***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***