W najbliższych dniach szykuje się zakupowe szaleństwo.

W najbliższych dniach szykuje się zakupowe szaleństwo.

22 listopada 2021 Wyłącz przez administrator

Już nie tylko Black Friday, ale i Cyber Monday. Z okazji 26 i 29 listopada sklepy organizują promocje.
Niektórzy sprzedawcy przygotowują też pułapki.

***

Być może macie w gronie znajomych takie osoby, które wstrzymują się z planowanymi zakupami, by dokonać ich w jednym z tych dni? Czy słusznie?

Jedna z obecnych również w Katowicach sieci oferujących elektronikę czy sprzęt AGD kusi „czarnym piątkiem”. Już teraz prezentuje szereg produktów w obniżonych cenach.

Black Friday tam już trwa. I trwać będzie do końca listopada.

Jak wynika z informacji przy produktach, ich ceny mają być obniżone nawet o 30 proc.

Czy nie jest to tylko chwyt marketingowy – tego oczywiście nie wiemy. Trzeba by wiedzieć, jak się te ceny kształtowały wcześniej i jakie będą w grudniu.

Inna sieć handlowa o podobnym charakterze zachęca nie tylko „czarnym piątkiem”, lecz również „cyber poniedziałkiem”. Z tej okazji oferuje np. dwie raty gratis.

Obuwie i torebki jeden ze sklepów oferować ma w cenach obniżonych nawet o 70 proc. Szukając konkretnego produktu okazę się jednak, że oferta ta nie jest tak atrakcyjna.

Na wielu różnych sklepach w centrach handlowych pojawiły się napisy informujące o olbrzymich obniżkach. Nie zawsze są one olbrzymie, ale zawsze robią wrażenie.

I w sumie nie wiadomo, czy warto czekać do 26 listopada na Black Friday i do 29 na Cyber Monday – skoro bardzo wiele sklepów ogłasza, że u nich zarówno ten piątek, jak i poniedziałek już trwają.

Wyprzedaże – okazje czy pułapki? Jak kupować mądrze? Na co zwrócić uwagę podczas zakupowego szaleństwa? – przypomina Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.

Co roku do UOKiK trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. W zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami.

Przedsiębiorcy podnoszą je tuż przed wyprzedażą po to, żeby po ich obniżce rabat wydawał się niezwykle atrakcyjny.

Cena promocyjna czy regularna – takie same prawa.

Sprzedawcy oraz konsumenci powinni mieć świadomość, że towary przecenione – tak jak wszystkie inne – podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe. Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy – najlepiej na piśmie.

Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas.

Warto pamiętać, że jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy.

– Niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują jednolite prawa konsumenckie – tłumaczy Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty promocyjnej, sprawdźmy, czy rzeczywiście jest ona dla nas najkorzystniejsza. Może się bowiem okazać, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje mniej.

Jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, pamiętajmy, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny.

Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie – czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach. Natomiast przy zakupach przez internet mamy ustawowe prawo do namysłu – w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów.

Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie czy po regularnej.

Korzystając z e-sklepów pamiętajmy o sprawdzeniu wiarygodności sprzedawcy. Swoją przygodę z nieznaną nam witryną warto rozpocząć od znalezienia na stronie sklepu danych rejestracyjnych przedsiębiorcy, adresu oraz danych do kontaktu.

Sprzedawca ma obowiązek je udostępniać. Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony.

Kupując poza granicami kraju, warto pamiętać, że sklep prowadzący działalność na terenie UE powinien informować o prawach konsumenta: prawie do reklamacji i odstąpienia od umowy. W razie wątpliwości sprawdź e-sklep w internetowej bazie przedsiębiorców.

W Polsce możesz skorzystać z CEIDG lub KRS. Inne kraje UE również udostępniają internetowe bazy – ich zestawienie przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Zweryfikowanie sklepu w warunkach domowych może nie być łatwe dla wielu konsumentów. Z pomocą przychodzi symulator Europejskiego Centrum Konsumenckiego – https://brandedshoesoutlet.eu/.

To narzędzie, które przypomina sklep internetowy i przystępnie pokazuje, na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę na każdym etapie zakupów.

Dodatkowo UOKiK przygotował przykłady popularnych pułapek, przez które można przejść, wchodząc na konsument.edu.pl. Strona przypomina portal społecznościowy, na którym pokazujemy mechanizmy takie jak oszustwa zakupowe, kradzież tożsamości czy wyłudzenie kodu blik.
Przygotowane narzędzie pozwala przećwiczyć niebezpieczne sytuacje, które mogą realnie pojawić się w sieci np. podczas polowania w Black Friday.

Tych, którzy jeszcze nie widzieli, zachęcamy do obejrzenia filmu dokumentalnego „Wymazy spod płota. Pandemia, wielkie pieniądze, śmierć” (baner z linkiem do filmu przy tekście).

***

Jeśli zauważyliście coś ważnego lub spotkaliście się z problemem, który należy nagłośnić, kontaktujcie się: poczta@katowicedzis.pl lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Poniżej ważny komunikat na temat: testy koronawirus, wymazy kowid, laboratoria covid.

Gromadzimy dziennikarski materiał na temat następujący: epidemia COVID-19. Inaczej mówiąc: pandemia koronawirusa. Prosimy o kontakt i o relacje a także wspomnienia związane z SARS-CoV-2. Interesuje nas kwarantanna, izolacja, stan epidemii zakazy, lockdown. Jednym słowem całość tematu pod hasłami: koronawirus w Polsce, antygenowy test covid, testy na covid czy test pcr, koronawirus szpitale. Albo też respirator covid.
Anonimowość gwarantowana. Piszcie na poczta@katowicedzis.pl

***

Jeśli interesuje cię:
Ile trwa kwarantanna?
Jak długo trwa izolacja?
Co to jest koronawirus SARS?
Czy szczepionki na koronawirusa działają?
Ilu ludzi umarło na Covid w Polsce?
Czy jest lek na Covid?
Jak leczyć koronawirusa?
Gdzie zrobić test antygenowy?
Ile kosztuje test pcr?
Gdzie zrobić wymaz?
Czytaj nasze teksty.

***

Podczas przygotowywania publikacji wykorzystano materiały UOKiK.