To może być komunikacyjna rewolucja. Pociągi Kolei Śląskich mknące po własnych – całkiem osobnych – torach. I kursujące tak często jak tramwaje.

To może być komunikacyjna rewolucja. Pociągi Kolei Śląskich mknące po własnych – całkiem osobnych – torach. I kursujące tak często jak tramwaje.

20 marca 2021 Wyłączono przez administrator

GZM (Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia) ma w planach wydać 200 mln zł na usprawnienie kolejowego transportu pasażerskiego wewnątrz aglomeracji. Na co dokładnie będą przeznaczone fundusze i od kiedy mieszkańcy będą korzystać z nowych udogodnień?

Spółka PKP PLK, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce (w tym torów) ogłosiła przetarg na opracowanie studium wykonalności dla budowy osobnej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Obecnie pociągi poruszające się wewnątrz aglomeracji korzystają z tych samych torów co pociągi tras krajowych i międzynarodowych.

W przypadku opóźnień to pociągi Kolei Śląskich muszą „ustępować miejsca” innym. Tworzy to nieplanowane opóźnienia i wymusza zmiany w rozkładach jazdy

Należy pamiętać, że transport kolejowy na Śląsku jest często wybieranym środkiem transportu. Zaś do wybuchu epidemii wykazywał się rosnącą popularnością.

Zamysł jest taki, by wybudować osobne tory tylko dla pociągów lokalnych. W GZM trwają również przygotowania do innego przedsięwzięcia kolejowego.
Jest ono bardzo ważne i potrzebne, niestety bardzo spóźnione. Chodzi o inwentaryzację istniejących linii ( obecnie 6 tras) oraz oszacowanie kosztów 13 rozmaitych inwestycji kolejowych (np. budowa przystanków).

Aż żal, że to dzieje się tak późno. Tyle bocznic i torów prowadzących kiedyś do różnych zakładów przemysłowych, można było wykorzystać do stworzenia połączeń pasażerskich wewnątrz aglomeracji – uzupełniających komunikację tramwajowo-autobusową.

GZM zobowiązał się także do częściowego sfinansowania każdego z projektów realizowanych w ramach rządowo-samorządowego programu Kolej Plus na obszarze aglomeracji. Pokryje 15 proc. kosztów każdego z projektów (to tzw. wkład własny, który jest obowiązkowy)

GZM chce doprowadzić do tego, by pociągi Kolei Śląskich kursowały co kilkanaście minut.

Dodajmy, że obecnie nie wszystkie miasta aglomeracji są dobrze skomunikowane. Nasze województwo, co za tym idzie i obszar GZM, mocno ucierpiał w wyniku restrukturyzacji polskich kolei.

Pokłosiem tych wieloletnich działań jest m. in. obecny stan kolei.
Najpóźniej w lutym 2022 roku dowiemy się, które inwestycje będą realizowane jako pierwsze. Powinny być one gotowe do końca 2028 r.

Łączny koszt zapowiadanej rewolucji to ok. 1,7 mld zł. Jak wspomnieliśmy wkład własny, który sfinansuje GZM, to ponad 200 mln zł. EA

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Komunikat Redakcji: Jeśli zauważyliście coś ważnego lub spotkaliście się z problemem, który należy nagłośnić, kontaktujcie się: [email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś albo na Facebooku Bezpieczny Bytom.

***
Pamiętaj! Komplet naszych artykułów i informacji tylko na WWW.

Dla facebookowiczów utworzyliśmy grupę: Ma ona aktualnie ponad 10 tys. członków – osób i instytucji – które mogą tam zamieszczać swoje wpisy i informacje. Nazywa się ona po prostu Grupa Katowice Dziś. W wyszukiwarce Fb można wpisać grupakatowicedzis

Zapraszamy.

***

Fot. Koleje Śląskie.