Jesteś lub byłeś klientem UPC?  Być może i tobie firma włączyła płatną usługę bez twojej wiedzy.

Jesteś lub byłeś klientem UPC? Być może i tobie firma włączyła płatną usługę bez twojej wiedzy.

15 lutego 2021 Wyłączono przez administrator

Następnie być może i od ciebie – bez twej zgody – firma pobierała nienależną opłatę.

Chodziło o „Pakiet Bezpieczeństwa UPC”, który kosztował dodatkowe 9 zł miesięcznie. W przypadku niektórych osób rzecz może dotyczyć nawet kilkuset złotych.

***

Na ten proceder poskarżyło się szereg obecnych bądź byłych klientów UPC. Inspekcja konsumencka wszczęła w tej sprawie postępowanie i postawiła firmie zarzuty.

Okazało się, że operator włączał usługę „Pakiet Bezpieczeństwa UPC” (dodatkowy program antywirusowy) bez otrzymania uprzedniej zgody konsumentów. Co do zasady konsumenci byli informowani o tym, że usługa będzie włączona, zaś jej koszt po okresie próbnym wyniesie 9 zł miesięcznie.

Sama informacja jednak nie jest wystarczająca – potrzebne jest zapytanie konsumenta o zgodę, czego przedsiębiorca nie robił. Część konsumentów nie była w ogóle informowana o aktywacji „Pakietu Bezpieczeństwa UPC” i związanych z nim opłatami.

Spółka nie zadawała konsumentom pytania o zgodę na aktywację dodatkowo płatnego programu antywirusowego. W czasie rozmów sprzedażowych konsultanci powiadamiali jedynie o aktywacji pakietu na próbę, wskazując jego bezpłatny okres oraz informując, że jeśli klient nie dokona dezaktywacji w określonym czasie to będzie zobowiązany do uiszczania dodatkowej opłaty. Konsumenci nie byli jednak pytani o zgodę na aktywację usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC nie tylko podczas sprzedaży telefonicznej, ale również przy zawierania umowy przez stronę internetową czy w salonach stacjonarnych przedsiębiorcy – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

UPC Polska włączało pakiet konsumentom bez wyraźnej zgody konsumentów, a jeśli w porę z niego nie zrezygnowali – musieli zapłacić 9 zł miesięcznie. Wyjątek stanowili konsumenci, którzy zawarli umowę przez stronę internetową – nie byli oni obciążani ww. opłatami.

Część konsumentów mogła nie zdawać sobie sprawy z dodatkowych kosztów. Niektóre osoby dowiadywały się o aktywacji pakietu, kiedy otrzymały pierwsze opłaty z tego tytułu. Większość konsumentów dezaktywowała usługę w bezpłatnym okresie próby lub w pierwszych miesiącach jej świadczenia, jednak nie wszyscy decydowali się na złożenie reklamacji, którą spółka najczęściej uwzględniała.

UOKiK nakazał firmie zwrot pobranych w ten sposób pieniędzy. Ma to być wykonane w postaci upustu na kolejnej fakturze.

Co ważne, wiele osób może liczyć na pozytywne – ponowne rozpatrzenie reklamacji – odrzucanych wcześniej przez UPC. Chodzi o reklamacje, które napływały do UPC od połowy 2016 r.

To oznacza, że w przypadku niektórych osób mogło się uzbierać w ten sposób nawet kilkaset złotych.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Komunikat Redakcji: Jeśli zauważyliście coś ważnego lub spotkaliście się z problemem, który należy nagłośnić, kontaktujcie się: [email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś albo na Facebooku Bezpieczny Bytom.

***
Pamiętaj! Komplet naszych artykułów i informacji tylko na WWW.

Dla facebookowiczów utworzyliśmy grupę: Ma ona aktualnie ponad 10 tys. członków – osób i instytucji – które mogą tam zamieszczać swoje wpisy i informacje. Nazywa się ona po prostu Grupa Katowice Dziś. W wyszukiwarce Fb można wpisać grupakatowicedzis

Zapraszamy.

***

Za UOKiK. Fot. Wikimedia.