Ćwierć tysiąca kilometrów na godzinę.

Ćwierć tysiąca kilometrów na godzinę.

20 marca 2024 Wyłączono przez administrator

Z taką prędkością pojedzie pociąg z Katowic do Warszawy.

***

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują Centralną Magistralę Kolejową do prędkości 250 km/h. Inwestycje pozwolą skrócić czas podróży koleją m.in. na trasie z Warszawy w stronę Katowic, Krakowa, i Wrocławia.

Kluczowym przedsięwzięciem na Centralnej Magistrali Kolejowej jest budowa systemu ETCS poziomu 2 na 210-kilometrowym odcinku Korytów – Zawiercie. ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pojazdu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz miejsca zatrzymania.

Komunikacja pomiędzy pociągiem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności ruchu pociągów.

Do czasu uruchomienia systemu ETCS poziomu 2 wyłączony zostanie system ETCS poziomu 1. Spowoduje to zmiany w ruchu pociągów.

Od marca 2024 r. na odcinku północnym (od Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic), natomiast na odcinku południowym (od Włoszczowy Północ do Zawiercia) w czwartym kwartale 2024 r. Zmiany zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy.

Równocześnie na ukończeniu są prace, których celem jest dostosowanie CMK do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h. Wymieniane są tory pomiędzy Psarami a Zawierciem. Uzupełniana jest podsypka tłuczniowa. Prowadzone jest też podbicie torów wraz z regulacją sieci trakcyjnej.

Prace potrwają do połowy tego roku, a proces certyfikacji podsystemu Infrastruktura zakończy się w 2025 r.

PLK SA dla szybszych podróży na CMK zmodernizowała już 51 obiektów, w tym mosty, przepusty i wiadukty oraz przejścia pod torami. Cztery przejazdy drogowo-kolejowe zastąpiono bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Kierowcy korzystają z wiaduktów nad torami CMK w niektórych miejscowościach. Przebudowane zostały niektóre stacje. Na jednym z odcinków została też wymieniona sieć trakcyjna.

***

Szokujący temat. Przeczytaj, aby wiedzieć: „In vitro dla par z woj. śląskiego jak wódka w PRL”. Poniżej.

***

Tych 200 tys. ludzi naprawdę nie musiało umrzeć.

Poruszający film o pandemii – link do strony z filmem: Pandemia Czas Próby iboma.media

***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Za PKP PLK. Fot. Paweł Mieszkowski, Artur Lewandowski.