Koleją z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach. Niestety z wielkim poślizgiem.

Koleją z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach. Niestety z wielkim poślizgiem.

12 czerwca 2020 Wyłączono przez administrator

Pierwsze poważne przymiarki do uruchomienia połączenia kolejowego pomiędzy stolicą woj. śląskiego a lotniskiem mającym ją w nazwie, miały miejsce w 2014 r. Wtedy PKP ogłosiły pierwszy przetarg na dokumentację projektową linii kolejowej.

W założeniach budowa linii miała ruszyć w 2016 r. Najpóźniej w 2021 r. mieliśmy dojechać do Katowice Airport pociągiem.

Niestety, przyjęto niezbyt szczęśliwe rozwiązanie – odbudowy dawnej linii kolejowej, łączącej Zawiercie z Tarnowskimi Górami. Oznacza to, że z Katowic pociąg będzie jechał na lotnisko w Pyrzowicach przez Bytom, Zabrze, Tarnowskie Góry – podkową.

Podróż pociągiem trwać ma tyle samo lub dłużej niż trwa obecnie podróż autobusami. W 2017 r. do PKP wpłynęło pięć ofert od firm, które chciały wykonać projekt. W 2018 r. Unia Europejska dała pieniądze na tę inwestycję.

I co? I były kolejne poslizgi.

Przetarg na modernizację nieczynnego szlaku Tarnowskie Góry – Zawiercie oraz torów w okolicach Miasteczka Ślaskiego ogłoszono dopiero pod koniec 2019 r. Następnie aż 10 razy przesuwano termin składania ofert.

PKP zaplanowała 849 mln zł na przebudowę szlaku. Miał on być dostosowany do prędkości 140 km/h.

Wpłynęło 8 ofert. Wszystkie znacznie przekraczały 1 mld zł.

PKP zdecydowała, że ogłosi dodatkową aukcję elektroniczną. Kilka dni temu została ona przeprowadzona.

Wygrało konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol oraz Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego. Co ciekawe, podczas przetargu ta oferta była najwyższa, nie najniższa, a decydującym kryterium była cena.

W przetargu konsorcjum podało cenę 1,3 mld zł. Czy oznacza to, że do aukcji konsorcjum przystąpiło z ofertą znacznie niższą i bardziej atrakcyjną od konkurencji?

Wkrótce się dowiemy. Na razie informacji na ten temat nie podano do publicznej wiadomości.

Jedno jest pewne. Do Pyrzowic pojedziemy z ogromnym poślizgiem. I nie wiadomo czy z prędkością 140 km/h.

Na zdjęciu: PKP niestety odstąpiły od modernizacji tylnej części głównego dworca PKP w Katowicach, wraz z placem, który nie zmienił się od czasów PRL.

Za: Info Rail i „Rynek Kolejowy”.

***
Inne nasze informacje i artykuły: Katowice Dziś.
Regularnie tu zaglądaj – nie wszystko publikujemy na Facebooku.
Dla facebookowiczów utworzyliśmy grupę: https://www.facebook.com/groups/GrupaKatowiceDzis
Jej członkom wyświetla się więcej naszych facebookowych postów.
Pamiętaj! Komplet naszych artykułów i informacji tylko na WWW.***

Nasza nowa usługa. Ogłoszenia. Całkowicie bezpłatne – dla każdego.

***

Komunikat redakcji Katowice Dziś.

Zmagamy się z epidemią. To szczególna sytuacja. Zapraszamy do zamieszczania postów w grupie Katowice Dziś, które pomogą wam przetrwać ten trudny czas. Więcej dowiesz się z komunikatu w grupie.

Osobisty tłumacz i nauczyciel języków obcych. Od razu tłumaczy rozmowę mówiąc i pisząc jednocześnie.