Historyczny dzień dla Katowic.
6 października 2025Ogromne pieniądze na całkiem nowy tramwaj. Strategiczne inwestycje w kilku innych miastach Metropolii.
***
To wielki krok w rozwoju transportu publicznego w stolicy aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. W poniedziałek podpisano umowy gwarantujące gigantyczne dofinansowanie unijne na budowę długo wyczekiwanej linii tramwajowej na południe Katowic, nowoczesnego węzła przesiadkowego w Kostuchnie oraz kilku innych przedsięwzięć. To część większego projektu modernizacji komunikacji szynowej w całym regionie, który wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko określił mianem inwestycji strategicznej.
W poniedziałek w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach przedstawiciele miasta, Tramwajów Śląskich oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali umowy na dofinansowanie warte setki milionów złotych. Środki pochodzą z programu Unii Europejskiej: Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027.
Prezydent Marcin Krupa: ogromny krok w kierunku zielonej mobilności
Radości z podpisania umów nie krył prezydent Katowic, Marcin Krupa, który od lat zabiegał o realizację tej kluczowej dla miasta inwestycji.
„Historyczny dzień dla Katowic i całej Metropolii! To kolejny krok w stronę nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego” – podkreślił prezydent. Jak zaznaczył, pozyskane środki to dowód na to, że wizja rozwoju miasta oparta na ekologicznych rozwiązaniach zyskuje uznanie na szczeblu krajowym i europejskim.
„Budowa tramwaju na południe Katowic i węzła przesiadkowego Kostuchna to inwestycje o łącznej wartości ponad 486 mln zł, z czego blisko 60% stanowi dofinansowanie unijne. To niezwykle ważna inwestycja dla mieszkańców Katowic – poprawi komfort codziennych podróży, skróci czas dojazdów i ułatwi przesiadki, jednocześnie zmniejszając emisję spalin i hałas w mieście” – wyjaśnił Marcin Krupa.
Nowa linia tramwajowa i węzeł Kostuchna: Co zyskają mieszkańcy?
Nowa, ponad pięciokilometrowa linia tramwajowa połączy pętlę w Brynowie z nowym centrum przesiadkowym w Kostuchnie. Według zapowiedzi, inwestycja ma zrewolucjonizować komunikację w południowych dzielnicach miasta. I z pewnością tak się stanie – wiedzą to wszyscy, którzy codziennie muszą stać w ogromnych korkach.
„Nowa linia tramwajowa zapewni szybkie połączenie południowych dzielnic z centrum, a szacowany czas przejazdu z Kostuchny do Śródmieścia wyniesie około 20–25 minut” – mówił prezydent Krupa.
Równie istotnym elementem projektu jest budowa węzła przesiadkowego „Kostuchna”. Jak zapowiada prezydent, „stanie się on nowoczesnym punktem przesiadkowym z parkingiem P&R na ponad 120 samochodów, rozbudowaną infrastrukturą rowerową, w tym parkingami Bike&Ride na 90 rowerów, oraz stacjami ładowania autobusów elektrycznych”.
Wzdłuż trasy tramwaju powstanie także nowa droga rowerowa, a na przystankach pojawią się stojaki dla rowerów.
Strategiczna inwestycja dla całej Metropolii GZM
Projekt katowicki jest częścią ogromnego programu modernizacyjnego o wartości ponad 1,3 mld zł, który obejmie całą Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Unijne dofinansowanie dla wszystkich zadań przekroczy 735 mln zł.
Rangę przedsięwzięcia podkreślił wiceminister Jan Szyszko, nazywając je największą inwestycją tego typu realizowaną obecnie w Polsce i nadając jej status inwestycji o znaczeniu strategicznym.
Sosnowiec, Będzin, Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Ruda Śląska – tam również inwestycje w tramwaj
Oprócz budowy nowej linii w Katowicach, pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na:
Budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu, od dzielnicy Dańdówka do Ronda Papieskiego.
Zakup 30 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów.
Modernizację istniejącej infrastruktury w Będzinie, Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Rudzie Śląskiej oraz dodatkowe zadania w samych Katowicach (m.in. przebudowę torowisk przy ul. 1 Maja i al. Korfantego).
Długo wyczekiwana inwestycja z nowym horyzontem czasowym
Budowa tramwaju na południe Katowic była obietnicą wyborczą prezydenta Marcina Krupy jeszcze z 2014 roku. Realizację opóźniały m.in. długotrwałe procedury środowiskowe. Dziś, po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji i zabezpieczeniu finansowania, projekt wchodzi w decydującą fazę. Prace budowlane mają ruszyć w październiku 2026 roku, a ich zakończenie planowane jest na rok 2029.
***
Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.
***
Ważny temat:
***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.
Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:
[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.
***
Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.
***
Fot. ZTM




