
Drogi na dekady.
29 czerwca 2025W całym naszym regionie powstają trasy, które mają służyć nawet 50 lat.
***
Nowoczesne drogi to podstawa funkcjonowania Śląska i Zagłębia, ale też całego województwa śląskiego
W Śląskiem trwa budowa i przebudowa dróg, które – jak zapowiadają inżynierowie – mają przetrwać nawet pół wieku bez potrzeby gruntownego remontu. To nie są drogi prowizoryczne, łatane z roku na rok. To solidna, wieloletnia infrastruktura, która ma wytrzymać duży ruch i nacisk ciężkiego transportu.
Na tym właśnie polega różnica między zwykłym remontem a poważną inwestycją. Tu nie chodzi tylko o asfalt. Chodzi o jakość życia, bezpieczeństwo, komfort i rozwój. I trzeba sobie powiedzieć jasno: gdyby nie członkostwo Polski w Unii Europejskiej, takich inwestycji po prostu by nie było.
Bez Unii takich dróg by nie było
Pieniądze, które trafiają do regionu, pochodzą w głównej części ze środków unijnych. To właśnie one pozwalają na budowę dróg projektowanych z myślą o przyszłości – z najnowszymi technologiami, w pełni dostosowanych do wymagań współczesnego transportu.
Władze województwa śląskiego traktują właśnie rozwój infrastruktury drogowej jako priorytet. Bez dobrych dróg nie ma silnej gospodarki, sprawnej komunikacji między miastami ani bezpiecznych podróży.
Solidna infrastruktura to nie luksus, to konieczność
W regionie trwają jednocześnie dziesiątki dużych prac drogowych. To poważne, głębokie modernizacje i budowa niektórych odcinków od zera. Ich wspólnym celem jest jedno: wytrzymałość na długie lata. Każda z tych inwestycji pochłania olbrzymie środki, ale są to pieniądze, które wrócą – w postaci mniejszych kosztów eksploatacyjnych, mniejszej liczby kolizji i większej mobilności mieszkańców.
Powstają obwodnice, modernizowane są połączenia między miastami, budowane są nowe mosty i wiadukty. Choć każde z tych zadań to osobna historia, wszystkie łączy wspólne podejście: inwestować raz, ale porządnie.
Nie tylko drogi wojewódzkie. Śląskie łączy się z Europą
Równolegle trwa budowa drogi ekspresowej, która połączy Katowice z Bielskiem-Białą. Jej odnogi prowadzą dalej – do granicy ze Słowacją w Zwardoniu i do granicy z Czechami w Cieszynie. To znacznie więcej niż komfort podróżowania na wakacje. To strategiczne korytarze transportowe, które pozwalają Śląskowi lepiej funkcjonować w europejskiej gospodarce.
Od strony północnej trasa ekspresowa prowadzi już do lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach. To krótki, ale kluczowy odcinek – ułatwiający szybki dojazd do jednego z najważniejszych portów lotniczych w Polsce.
Budować z głową – to się opłaca
Budowa trwałych dróg to nie modna inwestycja, tylko konieczność. Regiony takie jak Śląsk, gęsto zabudowane, uprzemysłowione, z ogromną liczbą użytkowników dróg, potrzebują infrastruktury, która nie zawiedzie przy pierwszej zimie czy pierwszym upale.
W tym wypadku warto zauważyć, że urzędnicy odrobili lekcję – lepiej wydać więcej teraz i mieć spokój przez dekady, niż ciągle łatać i remontować. To inwestycja nie w beton i asfalt, ale w normalne życie mieszkańców, w ich czas, wygodę i bezpieczeństwo.
***
Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.
***
Ważny temat:
***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.
Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:
[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.
***
Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.
***
Fot. Tomasz Żak UMWS