Bytom reaguje, zanim będzie za późno.

Bytom reaguje, zanim będzie za późno.

12 czerwca 2025 Wyłączono przez administrator

W sąsiednim Chorzowie estakada już zamknięta – czy inne miasta wyciągną wnioski?

***

 

Bytom wzmacnia estakadę, uprzedzając problemy

 

Podczas gdy w Chorzowie kierowcy i piesi z dnia na dzień zostali pozbawieni możliwości korzystania z estakady ul. Katowickiej, w sąsiednim Bytomiu podobnej sytuacji udało się uniknąć. Miejski Zarząd Dróg i Mostów już wcześniej zidentyfikował pogarszający się stan wiaduktu drogowego nad ul. Siemianowicką, będącego częścią węzła DW91 i DK94 – ważnego dla całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

 

W odpowiedzi na pogarszający się stan techniczny obiektu, Bytom podjął działania zanim konieczne było jego zamknięcie. Zlecono wykonanie tymczasowego podparcia wiaduktu – firma wyłoniona w przetargu ma wykonać klatki podpierające, unieść przęsła na siłownikach i podeprzeć je stalowymi profilami. Dodatkowo zostaną uzupełnione rury odwodnieniowe.

 

Kluczowa różnica: szybka diagnoza i działanie

 

Bytomski wiadukt znajduje się obecnie w nienajlepszym stanie technicznym, ale dzięki bieżącemu monitoringowi i ekspertyzom technicznym nie doszło jeszcze do jego zamknięcia. Miejski Zarząd Dróg i Mostów zadziałał, zanim zagrożenie zmusiło władze do dramatycznych decyzji. To podejście kontrastuje z sytuacją w Chorzowie, gdzie estakadę zamknięto nagle – mimo że zaledwie kilkanaście lat wcześniej została gruntownie wyremontowana z wykorzystaniem środków unijnych.

 

W Bytomiu trwają też przygotowania do kompleksowej przebudowy wiaduktu. Dokumentacja projektowa już powstaje, a na jej wykonanie miasto otrzymało 500 tys. zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 33 mln zł.

 

Przykład dla innych miast metropolii

 

Oprócz estakady nad ul. Siemianowicką, także obiekt inżynieryjny w rejonie al. Jana Pawła II w Bytomiu wymaga interwencji. Tam również wkrótce wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu w związku z planowanym remontem. Regularny monitoring techniczny oraz decyzje inwestycyjne, podejmowane w porę, pozwalają utrzymać infrastrukturę “w ruchu” i uniknąć zamknięć, które paraliżują życie miasta.

 

W kontekście problemu, z jakim borykamy się w Chorzowie (nie tylko włądze miasta, lecz przede wszystkim mieszkańcy Chorzowa i przejeżdżający przez Chorzów), a także problemów komunikacyjnych w całej aglomeracji – przykłady Bytomia i Chorzowa mogą być sygnałem ostrzegawczym dla innych samorządów. Tym bardziej, że wiele obiektów inżynieryjnych w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej powstało w latach 70. i 80., a ich stan techniczny nie zawsze jest na bieżąco weryfikowany.

 

Pisaliśmy – nasze wcześniejsze artykuły poświęcone chorzowskiej estakadzie:

 

Przedsiębiorcy zaskoczeni, miasto milczy, a przyszłość konstrukcji niepewna.

Zamieszanie wokół estakady w Chorzowie i tego, co pod nią.

Fakty o estakadzie w Chorzowie.

Estakada po remoncie za miliony złotych a może się zawalić.

Kryzys komunikacyjny w Chorzowie się pogłębia.

Zaskoczenie decyzją o zamknięciu estakady w Chorzowie.

Estakada w Chorzowie grozi zawaleniem.

Koleje Śląskie reagują na zamknięcie estakady.

 

***

Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.

***

Ważny temat:

***

KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak. 

***