
Bytom reaguje, zanim będzie za późno.
12 czerwca 2025W sąsiednim Chorzowie estakada już zamknięta – czy inne miasta wyciągną wnioski?
***
Bytom wzmacnia estakadę, uprzedzając problemy
Podczas gdy w Chorzowie kierowcy i piesi z dnia na dzień zostali pozbawieni możliwości korzystania z estakady ul. Katowickiej, w sąsiednim Bytomiu podobnej sytuacji udało się uniknąć. Miejski Zarząd Dróg i Mostów już wcześniej zidentyfikował pogarszający się stan wiaduktu drogowego nad ul. Siemianowicką, będącego częścią węzła DW91 i DK94 – ważnego dla całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W odpowiedzi na pogarszający się stan techniczny obiektu, Bytom podjął działania zanim konieczne było jego zamknięcie. Zlecono wykonanie tymczasowego podparcia wiaduktu – firma wyłoniona w przetargu ma wykonać klatki podpierające, unieść przęsła na siłownikach i podeprzeć je stalowymi profilami. Dodatkowo zostaną uzupełnione rury odwodnieniowe.
Kluczowa różnica: szybka diagnoza i działanie
Bytomski wiadukt znajduje się obecnie w nienajlepszym stanie technicznym, ale dzięki bieżącemu monitoringowi i ekspertyzom technicznym nie doszło jeszcze do jego zamknięcia. Miejski Zarząd Dróg i Mostów zadziałał, zanim zagrożenie zmusiło władze do dramatycznych decyzji. To podejście kontrastuje z sytuacją w Chorzowie, gdzie estakadę zamknięto nagle – mimo że zaledwie kilkanaście lat wcześniej została gruntownie wyremontowana z wykorzystaniem środków unijnych.
W Bytomiu trwają też przygotowania do kompleksowej przebudowy wiaduktu. Dokumentacja projektowa już powstaje, a na jej wykonanie miasto otrzymało 500 tys. zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 33 mln zł.
Przykład dla innych miast metropolii
Oprócz estakady nad ul. Siemianowicką, także obiekt inżynieryjny w rejonie al. Jana Pawła II w Bytomiu wymaga interwencji. Tam również wkrótce wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu w związku z planowanym remontem. Regularny monitoring techniczny oraz decyzje inwestycyjne, podejmowane w porę, pozwalają utrzymać infrastrukturę “w ruchu” i uniknąć zamknięć, które paraliżują życie miasta.
W kontekście problemu, z jakim borykamy się w Chorzowie (nie tylko włądze miasta, lecz przede wszystkim mieszkańcy Chorzowa i przejeżdżający przez Chorzów), a także problemów komunikacyjnych w całej aglomeracji – przykłady Bytomia i Chorzowa mogą być sygnałem ostrzegawczym dla innych samorządów. Tym bardziej, że wiele obiektów inżynieryjnych w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej powstało w latach 70. i 80., a ich stan techniczny nie zawsze jest na bieżąco weryfikowany.
Pisaliśmy – nasze wcześniejsze artykuły poświęcone chorzowskiej estakadzie:
Przedsiębiorcy zaskoczeni, miasto milczy, a przyszłość konstrukcji niepewna.
Zamieszanie wokół estakady w Chorzowie i tego, co pod nią.
Fakty o estakadzie w Chorzowie.
Estakada po remoncie za miliony złotych a może się zawalić.
Kryzys komunikacyjny w Chorzowie się pogłębia.
Zaskoczenie decyzją o zamknięciu estakady w Chorzowie.
Estakada w Chorzowie grozi zawaleniem.
Koleje Śląskie reagują na zamknięcie estakady.
***
Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.
***
Ważny temat:
***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.
Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:
[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.
***
Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.
***