
Tym razem to będzie rowerowa rewolucja – nie tylko w Katowicach.
25 kwietnia 2025Regularnie piszemy o rozwoju sieci dróg rowerowych w Katowicach. Ale tym razem to będzie rewolucja.
***
Katowice stawiają na rowery: rusza budowa regionalnych tras. Po miesiącach utrudnień związanych z przebudową szlaku kolejowego, realizowaną przez PKP PLK, widzimy jak bardzo to jest ważne.
Katowice szykują się do wielkiej zmiany na rowerowej mapie miasta. Dzięki prawie 13,8 milionom złotych pozyskanym z Funduszy Europejskich ruszy projekt, mogący zmienić codzienność tych mieszkańców, którzy nie boją się wsiąść na rower. Nowe trasy rowerowe, o łącznej długości ponad 24 kilometrów, dołączą do sieci istniejących i połączą różne części miasta, a docelowo także ułatwią podróże do sąsiednich miast.
W ubiegłym roku w mieście pojawiła się pierwsza velostrada – na razie w częściowej formie. Szybka droga dla rowerzystów, łączy Brynów i Muchowiec z Giszowcem. Teraz czas na kolejny krok: stworzenie spójnej siatki tras, która nie tylko ułatwi codzienne dojazdy do szkoły czy pracy, ale również poprawi bezpieczeństwo.
Velostrada już w Katowicach – ale to dopiero początek
Jaworzno pokazało wcześniej, że velostrady mogą działać i zmieniać sposób, w jaki mieszkańcy poruszają się po mieście. Katowice nadrabiają ten dystans. Oddana niedawno velostrada była pierwszym krokiem, ale zaplanowane inwestycje mają jeszcze większy rozmach.
Nowe trasy – 602 i 607 – przebiegać będą przez strategiczne dzielnice miasta. Trasa 602 połączy Katowice z Chorzowem. Poprowadzi też w stronę Mysłowic. Z kolei trasa 607 zaczynać się będzie w samym sercu miasta i poprowadzi rowerzystów w kierunku Mikołowa. Część infrastruktury już istnieje, ale projekt zakłada też rozbudowę, modernizację oraz budowę zupełnie nowych odcinków.
Bezpieczniej i bardziej komfortowo
Zmiany mają być odczuwalne nie tylko dla rowerzystów. Projekt zakłada przebudowę sygnalizacji świetlnej, budowę nowych miejsc obsługi rowerzystów i parkingów rowerowych. Powstaną też liczniki rowerowe, które pokażą, jak intensywnie nowa infrastruktura jest wykorzystywana. Wprowadzenie strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h w rejonie ulicy Śląskiej to kolejny element mający wpływ na bezpieczeństwo.
Nie zabraknie też inwestycji uzupełniających. Nowy odcinek drogi rowerowej przy ulicy Baildona poprawi komunikację z Parkiem Śląskim. Trwają także przygotowania do budowy kolejnych tras w różnych częściach miasta – m.in. w rejonie Ośrodka Bugla czy w dzielnicach Piotrowice-Ochojec i Ligota-Panewniki.
Rewolucja nie tylko w centrum
Szczególnie istotne jest to, że rowerowe zmiany nie ograniczą się do śródmieścia. Inwestycje planowane są na przykład w Szopienicach, gdzie trwają już prace przy budowie prawie kilometrowego odcinka nowej drogi dla rowerzystów i pieszych. Inwestycja ta nie tylko poprawi komunikację w dzielnicy, ale także wpłynie na bezpieczeństwo w tej części miasta.
***
Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.
***
Ważny temat:
***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.
Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:
[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.
***
Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.
***
Fot. S. Rybok