Groźba paraliżu komunikacyjnego na A4.

Groźba paraliżu komunikacyjnego na A4.

25 marca 2025 Wyłączono przez administrator

Groźba paraliżu komunikacyjnego na A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Prezes zarządzającej odcinkiem płatnym autostrady spółki Stalexport Autostrada Małopolska bije na alarm. 

***

 

Autostrada A4 na odcinku Katowice-Kraków to jedna z najbardziej obciążonych tras w Polsce. Podróżujący nią od lat zmagają  się z potężnymi korkami i utrudnieniami. A sytuacja może się jeszcze pogorszyć. Eksperci ostrzegają, że bez pilnej rozbudowy droga stanie się praktycznie nieprzejezdna.

Korki to codzienność. A będzie jeszcze gorzej?

Kierowcy korzystający z A4 Katowice-Kraków doskonale znają problem korków. Częste remonty, zwężenia i duże natężenie ruchu sprawiają, że podróż między tymi dwoma miastami, choć krótka, potrafi zamienić się w koszmar. Średnio każdego dnia trasą tą przejeżdża około 50 tysięcy pojazdów, w tym prawie 10 tysięcy ciężarówek.

Sytuacja może się dramatycznie pogorszyć po 2027 roku, kiedy wygaśnie koncesja obecnego zarządcy, Stalexport Autostrada Małopolska, a odcinek A4 przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pojawiły się zapowiedzi zniesienia opłat dla samochodów osobowych. Choć dla wielu kierowców byłaby to dobra wiadomość, eksperci biją na alarm.

Groźba paraliżu po zniesieniu opłat

Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrady S.A., ostrzega, że zniesienie opłat może doprowadzić do katastrofy. Przykłady z innych krajów, np. z Hiszpanii, pokazują, że po takim kroku ruch na autostradach potrafi wzrosnąć nawet o 70% z dnia na dzień. W przypadku A4 Katowice-Kraków, oznaczałoby to całkowity paraliż komunikacyjny.

Trzeci pas i wzmocnienie mostów to konieczność

Rozwiązaniem problemu jest pilna rozbudowa autostrady o trzeci pas ruchu. To jednak nie wszystko. Konieczne jest także wzmocnienie obiektów mostowych, które nie były projektowane na tak duże obciążenia, zwłaszcza ze strony transportu ciężkiego, w tym wojskowego.

Wojsko potrzebuje sprawnych dróg

W obecnej sytuacji geopolitycznej autostrada A4 ma strategiczne znaczenie jako korytarz transportowy łączący Europę Zachodnią i Wschodnią. Dostosowanie jej do standardów NATO, w tym umożliwienie przejazdu pojazdów wojskowych, jest kluczowe dla bezpieczeństwa.

Prywatny kapitał może przyspieszyć inwestycję

Prezes Kaczmarek apeluje o przyspieszenie prac związanych z rozbudową. Jego zdaniem projektowanie mogłoby się rozpocząć niezwłocznie. Podkreśla również, że Polska nie jest w stanie zrealizować wszystkich potrzebnych inwestycji drogowych wyłącznie ze środków publicznych. Rozwiązaniem może być partnerstwo publiczno-prywatne (PPP), czyli zaangażowanie prywatnego kapitału.

Czy zapłacimy za przejazd?

Prezes Stalexport Autostrady S.A. zwraca uwagę, że korzystanie z autostrad wiąże się z kosztami – zarówno bieżącego utrzymania, jak i remontów. Jeśli koszty te nie są ponoszone bezpośrednio przez kierowców, trzeba znaleźć na nie pieniądze w budżecie państwa. W Unii Europejskiej obowiązuje zasada „użytkownik płaci”, co ma również związek z emisją zanieczyszczeń.

Czas na decyzje

Rozbudowa A4 Katowice-Kraków to nie tylko kwestia komfortu podróżowania, ale także bezpieczeństwa i strategicznych interesów państwa. Decyzje w tej sprawie muszą zapaść jak najszybciej, aby uniknąć komunikacyjnego paraliżu na jednej z najważniejszych tras w Polsce.

***

Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.

***

Ważny temat:

***

KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak. 

***

 

Źródło: Newseria