
Dlaczego pociągi PKP, choć jadą z punktu A do punktu B, to pod względem prędkości stoją w miejscu?
17 grudnia 2024Dwa dni temu ze Szczecina w kierunku Warszawy odjechało pierwsze pendolino. Było święto.
Wczoraj natomiast z Paryża odjechał po raz pierwszy pociąg dużych prędkości do Berlina. Też było święto.
Ten pociąg, łączący stolice Francji i Niemiec, po torach francuskich jeździ z prędkością 320 km/h. Po torach niemieckich jedzie wolniej, bo z prędkością 250 km/h.
Pendolino też mogą jeździć bardzo szybko. Maksymalna prędkość, jaką osiągają te pociągi, to 250 km/h.
Cóż z tego, skoro PKP lat temu ileś kupiły pendolino które pendolino (wahadełkiem) są tylko z wyglądu? Składy dla Polski były bowiem pozbawione systemu wychylania się na łukach.
A poza tym nasze tory, i nasze przepisy kolejowe, były przystosowane do maksymalnej prędkości 160 km/h. Oczywiście po ich przebudowie (torów, nie przepisów), kosztującej krocie. Przed tą przebudową pendolino bowiem po Polsce jeździć nie mogło.
Wcześniej niż my Czesi uruchomili połączenie tymi pociągami – pomiędzy Pragą i Ostrawą. Nasi kolejarze zaproponowali, by przedłużyć przejazd pendolino z Ostrawy do Warszawy. Czesi odmówili argumentując, że po polskiej stronie byłoby to już “drewnolino”.
Z szybkimi połączeniami kolejowymi u nas jest tak jak z elektrownią atomową. My gadamy – inni mają.
Do Warszawy z Katowic jeżdżę w miarę regularnie od lat 80. ubiegłego wieku. Dziś w miarę nowoczesny pendolino przywozi mnie do celu po 2.25 godz.
Wspomniane połączenie jest najszybszym, ponieważ inne pociągi jeżdżą trochę dłużej. A wiecie Ile trwał przejazd pociągiem, pomiędzy tymi właśnie miastami, w PRL?
Ja pamiętam. W najkrótszej opcji trwało to 2.25 godz. Lecz wtedy i pociąg był inny, i tory były inne. Podobno gorsze i za ciężkie pieniądze trzeba było wybudować nowe.
Na marginesie. Adrian Furgalski, ekspert od kolejnictwa, z okazji 10. rocznicy zakupu pendolino przez PKP (na początku grudnia) powiedział w Polskim Radiu:
“Pendolino które dziś obchodzi 10 lat, ani razu w Polsce nie pojechało z prędkością 250 km/h do jakiej osiągania zostało skonstruowane.
W chwili zakupu, sugerowałem by kupić 40 wolniejszych składów osiągających maksymalnie 160 km/h, zamiast tych 20 składów pendolino”.
Pytanie zadane w pierwszym zdaniu adresuję tym, którzy rządzą krajem. Bardzo chciałbym poznać odpowiedź.
Mateusz Cieślak