Katowice walczą z korkami.

Katowice walczą z korkami.

29 listopada 2024 Wyłączono przez administrator

Nowe ulice, drogi rowerowe, chodniki i połączenia tramwajowe. 

***

 

Dziś o godz. 14.30 korek w kierunku ronda przy Famurze ciągnął się ul. A. Krajowej aż do Biedronki na Ligocie (na zdjęciu). W korku pospołu stały samochody osobowe i autobusy – a było to jeszcze przed popołudniowymi godzinami szczytu.

Katowice zapowiadają duże inwestycje w rozwój infrastruktury transportowej w 2025 roku, przeznaczając na ten cel prawie 225 milionów złotych. Jednak plany poprawy komunikacji miejskiej spotykają się z wyzwaniem, które mieszkańcy odczuwają już dziś – gigantycznymi korkami spowodowanymi zamknięciem kluczowych wiaduktów kolejowych. Trudna sytuacja transportowa jest efektem rozpoczętej jesienią przebudowy szlaku kolejowego przecinającego aglomerację śląsko-zagłębiowską.

Miasto na pół

Przebudowa linii kolejowej, która zamknęła wiele strategicznych przepraw pod torami, podzieliła Katowice na pół. Piesi mogą jeszcze jakoś przedostać się na drugą stronę miasta, ale dla samochodów, autobusów, a niektórych miejscach także dla rowerzystów, jest to wyzwanie. Przepełnione objazdy i ograniczona liczba dróg przelotowych sprawiają, że korki, już wcześniej będące poważnym problemem, teraz stały się potworne. Spóźniają się samochody, autobusy i mieszkańcy, którzy próbują dotrzeć do pracy, szkoły czy na spotkania.

Rozwiązania doraźne – rowery i hulajnogi

W tej trudnej sytuacji ulgę przynosi infrastruktura rowerowa, w którą Katowice inwestowały w ostatnich latach. Dzięki rozbudowie sieci dróg rowerowych coraz więcej mieszkańców decyduje się na korzystanie z rowerów i hulajnóg elektrycznych, które w redakcji naszego portalu także stały się popularnym środkiem transportu. To jedno z niewielu dostępnych dziś rozwiązań, które realnie ułatwia poruszanie się po mieście.

Inwestycje na 2025 rok

Katowice nie zamierzają poprzestać na dotychczasowych działaniach. Miasto planuje dalsze inwestycje, które mają długofalowo poprawić komunikację. Oto najważniejsze projekty:

Tramwaj na południe – długo oczekiwana linia tramwajowa połączy południowe dzielnice, takie jak Kostuchna, z centrum miasta. To inwestycja, która ma skrócić czas przejazdu na tej trasie do 20-24 minut. Na przyszły rok zaplanowano dokumentację projektową oraz złożono wniosek o unijne dofinansowanie w wysokości 60 mln zł.

Modernizacja linii kolejowej nr 142 – projekt zakłada uruchomienie pasażerskiego połączenia kolejowego między Tychami a Katowicami przez Murcki i Ligotę. Koszty poniosą wspólnie miasto i PKP PLK.

Rozbudowa tras rowerowych – na rozwój infrastruktury rowerowej miasto przeznaczy 24 mln zł. Powstanie m.in. druga część velostrady, która połączy Giszowiec i Brynów z Mysłowicami, a także nowe lokalne połączenia między dzielnicami.

Budowa dróg i remonty – największym przedsięwzięciem drogowym będzie budowa ulic przy nowym stadionie miejskim za 56 mln zł. Miasto przebuduje także ul. Wieżową oraz skrzyżowania na ul. Mikołowskiej i Armii Krajowej.

Nadzieje na lepsze jutro

Obecna sytuacja transportowa w Katowicach pokazuje, jak ważne są inwestycje w różnorodne środki komunikacji – od tramwajów po drogi rowerowe. Chociaż dziś korki spędzają sen z powiek mieszkańcom, długofalowe działania mogą w przyszłości znacząco poprawić sytuację.

Dobrze, że miasto już teraz inwestuje w rozwój sieci tramwajowej, chodników i infrastruktury rowerowej. Obecne utrudnienia pokazują, jak kluczową rolę odgrywa transport publiczny i alternatywne środki transportu w rozwoju miasta. Trzeba jednak pamiętać, że najbliższe trzy lata będą dla mieszkańców Katowic trudnym okresem, który wymaga od nich cierpliwości – i może zachęci kolejnych do przesiadki na rowery lub tramwaje.

 

***

Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.

***

Ważny temat:

***

KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***