Kolejne nowe przystanki kolejowe.
21 października 2024Wielka modernizacja linii kolejowych w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej – poinformowano o nowych przedsięwzięciach.
***
trwa jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. Pasażerowie podróżujący między Katowicami a Sosnowcem mogą w najbliższych latach spodziewać się nie tylko nowych przystanków, ale również bardziej efektywnej organizacji ruchu kolejowego.
Na trasie od Będzina do Katowic Szopienic powstaną nowe przystanki, takie jak Sosnowiec Środula i Katowice Morawa. będzie także dodatkowy peron na stacji Sosnowiec Główny.
Na przystanku Sosnowiec Środula budowa jednego z peronów jest już zaawansowana, a także powstaje bezpieczne przejście podziemne dla pieszych i rowerzystów. Wkrótce, wraz z zakończeniem prac, ruch pociągów zostanie przeniesiony na nowy tor, co umożliwi kontynuowanie robót.
Również na stacji Sosnowiec Główny pasażerowie doczekają się istotnych zmian – budowany jest nowy peron z windą i schodami, a także nowoczesna nastawnia, która usprawni zarządzanie ruchem pociągów. Inwestycje te mają na celu zwiększenie komfortu podróżnych i bezpieczeństwa na torach.
To zaledwie maleńki wycinek tego, co się dzieje. Wielka modernizacja obejmuje również rozbudowę torów, które oddzielą ruch dalekobieżny od regionalnego.
Oznacza to, że pociągi dalekobieżne i regionalne nie będą już współdzielić torów. To znacznie poprawi płynność ruchu i umożliwi lepszą organizację połączeń w całym regionie.
Warto również przypomnieć, że równolegle trwa ogromna przebudowa szlaku kolejowego przez centrum Katowic, która potrwa co najmniej trzy lata. W jej ramach zamykane są przejazdy pod torami, co powoduje poważne utrudnienia.
Po zakończeniu prac, podróże koleją lokalną osiągną nową jakość – z dwoma wyodrębnionymi torami “dedykowanymi” wyłącznie ruchowi regionalnemu.
Modernizacja linii kolejowej jest częścią większego projektu o wartości 7 mld zł, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach programu „Łącząc Europę”. Inwestycja przyniesie nową jakość podróży w całym regionie, umożliwiając szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze poruszanie się po aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej.
Zakończenie głównych prac planowane jest na 2025 rok, a mieszkańcy regionu mogą spodziewać się znaczącej poprawy w organizacji transportu kolejowego.
Więcej na ten temat poniżej, pod blokiem inf. red.
***
Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.
***
Ważny temat:
***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.
Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:
[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.
***
Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.
***
PKP informuje. Publikujemy komunikat PKP PLK zawierający szczegóły inwestycji.
Zwiększamy dostęp do kolei. Nowy przystanek Sosnowiec Środula nabiera kształtów
Między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. prowadzimy zaawansowane prace. Budujemy nowe przystanki Sosnowiec Środula i Katowice Morawa oraz dodatkowy peron na stacji Sosnowiec Główny. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą sprawniejsze podróże, wygodniejsze przystanki kolejowe i większe możliwości w ruchu pociągów. Zadanie jest dofinansowane ze środków UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Mija rok odkąd wbito pierwszą łopatę na inwestycji realizowanej na linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe.
W Sosnowcu postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Wybudowaliśmy już jeden z dwóch nowych peronów, który wyposażamy w nawierzchnię z wypukłą fakturą. Powstaje bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Obiekt jest już w połowie gotowy. Od grudnia, ruch pociągów zostanie poprowadzony nowym torem, a wykonawca rozpocznie prace przy drugiej części przejścia podziemnego. Obiekt zostanie połączony z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind. Ruch drogowy będzie docelowo poprowadzony wiaduktem nad torami. Aby to było możliwe, obok nowego przystanku Sosnowiec Środula, budowany jest wjazd na DK94 z ul. Północnej w kierunku Katowic oraz wyjazd z DK94 na ul. Północną w kierunku Krakowa. Pracom kolejarzy będzie towarzyszyć inwestycja miejska. Zakończenie robót i udostępnienie wjazdów i zjazdów z DK94 planowane jest w połowie 2025 r.
Modernizujemy też stację kolejową Sosnowiec Główny. Wybudowaliśmy segment przejścia podziemnego z wyjściem na nowo budowany peron nr 3, który będzie wyposażony w schody i windę. Na terenie stacji powstaje nowa nastawnia, z której dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. W Sosnowcu budujemy też nowoczesną halę garażowo – magazynową na terenie bazy specjalnego pociągu ratunkowego (SPR) PLK SA. Obiekt powstaje w miejscu dawnych magazynów. W hali będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Możliwe będzie też magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych.
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. Po przebudowie obiektów inżynieryjnych, zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Prace prowadzimy już na wiadukcie kolejowym przy ul. Nowopogońskiej. Rozpoczęcie prac na wiadukcie przy ul. Piłsudskiego planowane jest na początku lutego 2025 r. Droga pod wiaduktem dla ruchu kołowego będzie zamknięta przez około 30 dni. Ruch pieszy będzie utrzymany. Po miesiącu droga zostanie otwarta i wtedy zostanie zamknięty przejazd pod wiaduktem na ul. Żeromskiego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany będą wprowadzane etapami. Na czas zamknięć będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu dla samochodów i pieszych, o których poinformujemy z wyprzedzeniem.
Prace prowadzone są na też stacji Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy.
Na katowickim odcinku tego zadania zamontowaliśmy dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Wykonawca pracuje przy budowie mostu nad rzeką Rawą. Prace przy budowie przystanku Katowice Morawa będą kontynuowane w drugiej połowie 2025 r.
Prace na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. są częścią wielkiej inwestycji. Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Fot. Koleje Śląskie