Pociąg z Warszawy do Katowic zgubił się po drodze.
30 września 2024Czy pendolino powinno mieć GPS?
***
Pendolino pojechało w złym kierunku. Pomyłka na torach wydłużyła podróż do Katowic i Gliwic.
Dzisiaj (30 września) miała miejsce nietypowa sytuacja – szybki pociąg pendolino, który miał zmierzać z Warszawy do Katowic i dalej do Gliwic, niespodziewanie obrał błędny kierunek. Zamiast podążać planowaną trasą przez Pruszków, skierował się na tor w stronę Ursusa Północnego i Sochaczewa. Choć na pierwszy rzut oka może to wydawać się zabawne, cała sytuacja ma jednak poważne konsekwencje.
Zamiast do Katowic Sochaczew
Poranny pociąg EIP nr 5400 wyruszył ze stacji Gdynia Główna o 7:33 i bez problemów dotarł do Warszawy. Problemy zaczęły się po wyjeździe z Dworca Zachodniego, kiedy skład pendolino został skierowany na niewłaściwy tor.
Zamiast zmierzać w kierunku Pruszkowa, a następnie Katowic i Gliwic, pociąg trafił na tor prowadzący do Ursusa Północnego oraz do Sochaczewa. Informację tę potwierdziły PKP Polskie Linie Kolejowe, zapewniając, że „nie było zagrożenia dla pasażerów”.
Opóźnienie i pytania o procedury
Pociąg pendolino dotarł ostatecznie do Katowic a następnie do Gliwic, ale z 30-minutowym opóźnieniem. Choć pół godziny spóźnienia to może nie tragedia, to jednak taka pomyłka nie powinna mieć miejsca.
Chodzi nie tylko o komfort podróżnych, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo – skierowanie pociągu na niewłaściwy tor jest błędem, który może prowadzić do groźnych sytuacji. PKP PLK tłumaczą, że komisja wyjaśni okoliczności zdarzenia, ale na kolei nie ma miejsca na takie pomyłki.
Gdzie procedury
Tym razem pasażerom nie groziło niebezpieczeństwo. Ale “zagubienie” pociągu samo w sobie pokazuje, jak ważne jest, by procedury działały bez zarzutu.
Na kolei nie ma miejsca na błędy. Nawet jeśli tym razem obyło się bez zagrożenia, każda taka pomyłka budzi pytania o bezpieczeństwo i skuteczność nadzoru.
Nie tylko w przypadku szybkich pociągów, takich jak pendolino, standardy muszą być najwyższe. Na kolei wszystkie mechanizmy zabezpieczające powinny działać niezawodnie.
Pasażerowie podróżujący pociągami mieć pewność, że kolej działa sprawnie i bezpiecznie. Oby podobne sytuacje nie miały miejsca w przyszłości, bo na kolei nie powinno być miejsca na błędy.
O sprawie jako pierwszy poinformował Rynek Kolejowy.