
Czy da się go uratować?
8 listopada 2023Może znalazłby godne miejsce w którymś z naszych miast. Ten zabytkowy wagon z pewnością byłby ozdobą i sporą atrakcją zarazem.
Muzeum Śląskie czy skwer? Nikiszowiec? A może chorzowski Rynek bądź jakiś plac w Bytomiu albo Sosnowcu?
Miejsc, gdzie mógłby stanąć ten zabytkowy wagon tramwajowy, jest wiele. Obecnie on niszczeje a jest kilka ważnych powodów, by go uratować.
Prototyp wagonu 102N powstał w roku 1967, a do seryjnej produkcji przystąpiono w październiku 1969 roku, która trwała do stycznia 1970 roku.
Wyprodukowano łącznie 42 egzemplarze, które trafiły do poniższych przedsiębiorstw:
WPK Katowice – 20 szt. (Wikipedia podaje błędną liczbę 18 szt.)
MPK Poznań – 8 szt.
MPK Kraków – 7 szt.
WPK GG (Gdańsk-Gdynia) – 5 szt.
MPK Wrocław – 2 szt.
Były to pierwsze w Polsce wagony szybkobieżne, po serii wagonów 13N przeznaczonych dla Warszawy, które zastąpić miały starzejący się tabor klasyczny. Charakteryzowała je nowoczesna linia nadwozia, a w szczególności nietypowy kształt ścian czołowych z ujemnie pochylonymi szybami, co wzbudziło nawet zainteresowanie krajów zachodnich.
Cd. poniżej.
*** *** ***
Polecamy
Szpital sprzedany za złotówkę. A wcześniej dostał prawie 180 mln zł.
katowicedzis.pl/2023/11/szpital-sprzedany-za-zlotowke-a-wczesniej-dostal-prawie-180-mln-zl/
Aby otworzyć link przytrzymaj na nim palec.
*** *** ***
Ten charakterystyczny element okazał się jednak niepraktyczny w codziennej eksploatacji wagonów ze względu na odbijające się i oślepiające prowadzącego światło latarni ulicznych, pojazdów z naprzeciwka czy innych źródeł światła z zewnątrz. To nowatorskie rozwiązanie było głównym powodem tak krótkiej serii wagonów tego typu.
Na podstawie wagonu typu 102N powstała eksploatowana przez wiele lat w całej Polsce seria wagonów typu 102Na ze ścianami czołowymi znanymi już z wagonów 13N.
Wagon 102N o numerze fabrycznym 42 wpisano 02.02.1970r, na stan Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach z numerem taborowym #150.
Przewozy pasażerskie tym wagonem były realizowane do 1993 roku, gdzie po wycofaniu go z ruchu liniowego eksploatowany był w formie nauki jazdy i taką funkcję pełnił do roku 2008 kiedy wówczas wycofano ze służby liniowej wagony typu 102Na.
Wagon był sprawny do okolic roku 2008/2009 (w 2008 widziano go oficjalnie po raz ostatni w ruchu). Od tego czasu wóz znajduje się na terenie zajezdni w Chorzowie Batorym (Zakład Usług Remontowych) odstawiony na bocznym torze.
Z roku na rok niszczeje coraz bardziej co przedstawiają załączone fotografie (fot. czytelnik).
Mimo starań miłośników oraz osób zdających sobie sprawę z wartości oraz historii jaką niesie za sobą ten wagon, do dnia dzisiejszego nie doczekał się on remontu. Tramwaje Śląskie tłumaczą się brakiem finansów.
– Dodatkowym atutem tego konkretnego egzemplarza i powodem dla którego należy go zachować jest fakt, iż jest to ostatni wyprodukowany pojazd tego typu (numer fabryczny 42) oraz jeden z 5-ciu zachowanych i jedyny niesprawny, mimo że wagony te były zaprojektowane i produkowane w zakładach chorzowskiego Konstalu oraz były eksploatowane przez WPK Katowice najliczniej – twierdzi nasz czytelnik.
Obecnie istnieje jeszcze szansa na jego odrestaurowanie, jednak postępująca degradacja może doprowadzić do całkowitego zniszczenia tego cennego zabytku.
Wierzymy, że można ten tramwaj odnowić, Z pewnością kwota, jaką trzeba na to wyłożyć nie jest aż tak wielka, by było to niemożliwe.
Swoją drogą warto chyba zastanowić się nad tym, by w naszej aglomeracji powstał motoskansen. Takie miejsca odwiedzaliśmy za granicą – są one niezwykle atrakcyjne i przyciągają nie tylko turystów.
Poniżej zdjęcia z wnętrza.
***
Tych 200 tys. ludzi naprawdę nie musiało umrzeć.
Poruszający film o pandemii – link do strony z filmem: Pandemia Czas Próby (do obejrzenia na komputerze i na niektórych komórkach; zwróć uwagę na to, by zacząć od części pierwszej).
Jeśli masz problem na komórce a chcesz go na niej obejrzeć – w przeglądarce telefonu po prostu wpisz iboma.media
***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.
Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:
[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.
***
Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.
***
Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.
***