Rowerowe Katowice.

Rowerowe Katowice.

23 listopada 2022 Wyłączono przez administrator
  • Za nami ósmy sezon wypożyczalni rowerów miejskich

  • Trwają przygotowania do podpisania umowy na wykonawcę kontynuacji drogi rowerowej na ul. Gospodarczej

  • Trwają ostatnie odbiory nowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Szopienickiej, która łączy Giszowiec z Nikiszowcem

  • Za kilka tygodni rozpocznie się budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Francuskiej na odcinku od ul. Lotnisko do ulicy Trzech Stawów oraz wzdłuż ulicy Hallera

  • Trwają prace projektowe nad pierwszym etapem velostrady

  • Miasto zleca projekt drogi rowerowej na ul. Barbary i połączenie jej z ul. Kościuszki, a także na połączenie ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy i trasą rowerową nr 5, a także wzdłuż ul. Francuskiej od ul. Lotnisko do ul. Damrota

Z roku na rok przybywa dróg rowerowych w Katowicach, do końca grudnia ich łączna długość będzie wynosić około 190 km, a w przyszłym roku powstaną kolejne. Trwa również przetarg na zaprojektowanie trzech odcinków o łącznej długości 2,3 km, a kolejne 5,9 km jest już w trakcie projektowania i zostanie wybudowane w najbliższych latach.

Do tematu rowerów podchodzimy systemowo. Traktujemy je jako środek nie tylko rekreacji, ale też transportu. Dlatego poza rozwojem sieci wypożyczalni rowerów miejskich, stawiamy na rozbudowę dróg rowerowych, inwestując znaczne środki w tę infrastrukturę. W tym roku za około 4,4 mln zł realizujemy 3,8 km nowych tras w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej”, a także prawie 4 km w ramach innych zadań. Ponadto stale dbamy o bieżące utrzymanie wszystkich ścieżek i tras rowerowych oraz wykonujemy konieczne ich naprawy w ramach środków własnych Miejskiego Zarządu ulic i Mostów mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Jeszcze w tym roku planowane jest podpisanie umowy na wykonanie drogi dla rowerów przy ul. Gospodarczej, stanowiącej kontynuację wybudowanej już drogi rowerowej, która powstała wzdłuż ulicy Pułaskiego, prowadząc przez teren Doliny Trzech aż do włączenia w ul. Gospodarczą. Od strony wschodniej nowa droga rowerowa zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą, która powstała na odcinku łączącym ul. Gospodarczą z ul. Szopienicką. Droga rowerowa o szerokości dwóch metrów będzie na całym odcinku posiadała nawierzchnię asfaltową. Przygotowany na realizację tego zadania budżet wynosił 555 tys. zł. Zainteresowanych realizacją było 7 wykonawców, a oferty wahały się od 623 zł do 965 tys. zł. Ze względu na znaczenie tej inwestycji i konieczność połączenia istniejących dróg rowerowych, została podjęta decyzja o zwiększeniu środków, a na wykonawcę 600 m drogi rowerowej wzdłuż ul. Gospodarczej została wybrana firma General Development Sp. z o.o., która po podpisaniu umowy będzie miała 4 miesiące na wybudowanie nowej drogi rowerowej.

Wzdłuż ul. Szopienickiej kończy się budowa 2,4 km drogi rowerowej a kolejne inwestycje są przygotowywane. Jeszcze w tym roku zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie łącznie 2,2 km dróg rowerowych. – W najbliższym czasie oddana zostanie do użytkowania droga rowerowa pomiędzy Nikiszowcem i Giszowcem, biegnąca wzdłuż ul. Szopienickiej. Realizowana jest także budowa zjazdu rowerowego od strony Koszutki w rejonie ronda im. gen. Jerzego Ziętka. Ponadto na przełomie 2022 i 2023 roku planowane jest rozpoczęcie budowy drogi rowerowej wzdłuż ulicy Francuskiej na odcinku od ul. Lotnisko do ulicy Trzech Stawów oraz wzdłuż ulicy Hallera. Opracowywane są również dokumentacje projektowe dla kolejnych dróg rowerowych, których realizacja ma nastąpić w przyszłym roku. To m.in. pierwszy etap velostrady, biegnącej po śladzie nieczynnej linii kolei piaskowej na odcinku od ul. Huberta do ul. Kolistej – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.

Aktualnie spółka prowadzi postępowanie przetargowe na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla nowych dróg rowerowych w mieście, tj. połączenia infrastruktury rowerowej w ciągu ul. Barbary z istniejącą już drogą dla rowerów na ul. Kościuszki; drogi dla rowerów na połączeniu ul. Sosnowieckiej i ul. Brynicy z trasą rowerową nr 5 oraz drogi dla rowerów wzdłuż ul. Francuskiej, na odcinku pomiędzy od ul. Lotnisko do ul. Damrota – z terminem realizacji projektów wynoszącym odpowiednio 8, 11 i 12 miesięcy.

Ponadto w tym roku MZUiM zamontował 5 stacji naprawy rowerów w dzielnicy Dąb, przy placach zabaw w Parku Kościuszki pojawiły się stojaki na rowery, a także zamontowany został licznik rowerów miejskich przy Al. Korfantego, który od początku istnienia zliczył już 117 816 rowerzystów. MZUiM Katowice dba także o istniejącą infrastrukturę – w tym roku zrealizował już remont traktu pieszego oraz budowę trasy rowerowej łączącą ul. 1 Maja z istniejącą infrastrukturą przy ul. Magazynowej oraz przygotowuje się do wymiany nawierzchni na asfaltową drogi rowerowej wzdłuż ul. Mysłowieckiej.

Podsumowanie ósmego sezonu rowerów miejskich

Rowery miejskie w Katowicach pojawiły się w 2015 roku, od tego czasu system został rozbudowany z 3 do 125 stacji. Dzisiaj jest to największy system wypożyczalni w regionie. Tegoroczny sezon podobnie jak w ub. roku trwał od 1 kwietnia do 1 listopada, jednak liczba wypożyczeń była większa o ponad 70 tys.!

System wypożyczalni rowerów miejskich to bardzo ważna inicjatywa, którą od wielu lat konsekwentnie rozwijamy. Powiększa się liczba rowerów, stacji rowerowych, dróg dla rowerów, a także mniejszych elementów, które rowerzystom ułatwiają funkcjonowanie, np. stojaków czy stacji do samodzielnej naprawy jednośladów. Z roku na rok powiększamy sieć tych wszystkich elementów, a to sprawia, że coraz więcej katowiczan korzysta z roweru nie tylko w celach rekreacyjnych ale przede wszystkim jako środka transportu – podsumowuje Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Cieszymy się, że ponownie udało przekroczyć się liczbę 200 tys. wypożyczeni. Do rekordowego 2019 roku trochę zabrakło, ale zwiększenie liczy wypożyczeń o ponad 70 tys. w stosunku do sezonu 2021 pokazuje, że mieszkańcy chętnie wracają „na rowery” po przerwie spowodowanej pandemią – dodaje prezydent.

W tym roku, miesiącem w którym wypożyczono najwięcej jednośladów z miejskiego systemu, który w Katowicach nosi nazwę „City by Bike”, był czerwiec – ponad 41 tys. razy. Następne w kolejności były maj i lipiec – po ponad 38 tys., a w sierpniu było to ponad 34 tys. wypożyczeń. W ostatnim dniu działania systemu, 1 listopada z rowerów miejskich skorzystano 391 razy. W tym roku użytkownicy mogli korzystać z ponad 1000 jednośladów oraz 125 stacji. Aby wypożyczyć rower, wystarczy się zarejestrować w systemie, a następnie postępować zgodnie z instrukcjami podawanymi w aplikacji. W tym sezonie zarejestrowało się ponad 15,5 tys. nowych użytkowników (przy nieco ponad 10 tys. w ub.r.), co daje łącznie ponad 117 tys. użytkowników.

Najczęściej użytkownicy korzystali ze stacji Katowice-Rynek, która zanotowała prawie 9,5 tys. wypożyczeń. Następna najpopularniejsza lokalizacja to Dworzec PKP-Młyńska – tam odnotowano prawie 6 tys. wypożyczeń. Ponad połowa działających stacji odnotowała po 1 tys. lub więcej wypożyczeń. Trasą, na której najczęściej wypożyczane były rowery miejskie to „Katowice-Rynek” – „KTBS-Krasińskiego”. To połączenie odnotowało 538 kursów. Drugim najpopularniejszym kierunkiem była trasa powrotna – z Krasińskiego na Rynek – 468.

Dniami, które cieszyły się największym zainteresowaniem rowerzystów, były słoneczne niedziele 5 i 12 czerwca – w oba te dni odnotowano po ponad 2 tys. wypożyczeń. Co ciekawe – podczas tych dni dużo więcej osób niż zazwyczaj wypożyczyło rower na czas 1 godziny. Najczęściej rower był wypożyczany na bezpłatny czas do 15 min. Dla wielu osób rower stał się codziennym środkiem lokomocji. Rekordzista w tym sezonie skorzystał z systemu aż 487 razy. Z kolei najczęściej wypożyczany rower był w użytku 492 razy.

Materiał powstał przy współpracy z miastem Katowice.