Pod tym względem Śląskie w ogólnopolskiej czołówce.
13 maja 2022Wstyd to za mało. Niechlubny wzrost liczby wypadków na przejściach dla pieszych.
***
W czerwcu 2021 r. weszły w życie znowelizowane przepisy, które miały poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych.
Czy poprawiły? Statystyki wypadków za ubiegły rok wyglądają korzystnie tylko w skali całego kraju.
Eksperci rankomat.pl przeanalizowali dane strony sewik.pl. dotyczące liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych (z udziałem pieszych) i ustalili, że od czerwca do grudnia 2021 r. aż w 10. województwach liczba takich zdarzeń zwiększyła się od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Podobny problem dotyczy największych polskich miast.
W 2021 roku liczba kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych w całej Polsce zmniejszyła się o 9% w porównaniu do roku ubiegłego. Bilans ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach także prezentuje się korzystniej.
Nie jest to jednak żaden precedens, ponieważ w poprzednich latach policja również notowała spadek liczby takich zdarzeń i to nawet na większą skalę (-21% w 2020 roku). Najprawdopodobniej miała na to wpływ pandemia koronawirusa, w czasie której odnotowano niższe natężenie ruchu.
Pozytywny wynik trudno też łączyć z nowelizacją ustawy. Okazuje się bowiem, że w II półroczu 2021 roku częściej dochodziło do kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych niż w tym samym okresie ubiegłego roku.
Eksperci rankomat.pl sprawdzili również statystyki dotyczące okresu od wejścia w życie nowych przepisów do końca 2021 roku. Okazuje się, że tylko w 6. województwach odnotowano spadek liczby kolizji i wypadków na przejściach dla pieszych, w porównaniu do tego samego okresu 2020 r.
Po uwzględnieniu liczby wszystkich zdarzeń niechlubne pierwsze miejsca przypadły woj. mazowieckiemu (504 kolizje i wypadki), śląskiemu (352) i wielkopolskiemu (293).
W Katowicach liczba wypadków (w tym tzw. kolizji) po zmianie przepisów wzrosła aż o 21 proc. Z 34 do 41 przypadków.
Czy niekorzystne statystyki wypadkowe dla większości regionów oznaczają, że nowelizacja ustawy nie jest skuteczna?
– Surowe kary dla kierowców za złamanie przepisów drogowych na przejściu dla pieszych z pewnością przekładają się na bezpieczeństwo przechodniów, ale tylko w pewnym stopniu. Nawet jeśli kierowcy z obawy przed sankcjami bardziej uważają, to trzeba pamiętać, że nie tylko oni są sprawcami wypadków. Często winnymi takich zdarzeń są piesi. Nowelizacja ustawy mogła im dać fałszywe poczucie bezpieczeństwa, co niestety czasami doprowadza do większej nieuwagi podczas przechodzenia przez pasy – mówi Stefania Stuglik ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.
Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:
[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.
***
Tych, którzy jeszcze nie widzieli, zachęcamy do obejrzenia filmu dokumentalnego „Wymazy spod płota. Pandemia, wielkie pieniądze, śmierć” (baner z linkiem do filmu przy tekście).
***
Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.
***
Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.
***
Poniżej ważny komunikat na temat: testy koronawirus, wymazy kowid, laboratoria covid.
Gromadzimy dziennikarski materiał na temat następujący: epidemia COVID-19. Inaczej mówiąc: pandemia koronawirusa. Prosimy o kontakt i o relacje a także wspomnienia związane z SARS-CoV-2. Interesuje nas kwarantanna, izolacja, stan epidemii zakazy, lockdown. Jednym słowem całość tematu pod hasłami: koronawirus w Polsce, antygenowy test covid, testy na covid czy test pcr, koronawirus szpitale. Albo też respirator covid.
Anonimowość gwarantowana. Piszcie na [email protected]
***
Fot. Policja Gliwice.