Pilne. W związku z obecną sytuacją Urząd Miasta Katowice wydał komunikat dla mieszkańców.

Pilne. W związku z obecną sytuacją Urząd Miasta Katowice wydał komunikat dla mieszkańców.

16 października 2020 Wyłącz przez administrator

Urząd Miasta Katowice informuje – ze względu na wagę tematu komunikat publikujemy w całości:

Koronawirus – pomoc dla mieszkańców Katowic

W ostatnich dniach obserwujemy niestety ciągły wzrost ilości zakażeń koronawirusem. Mimo, że według najnowszych informacji ogłoszonych przez Rząd Katowice pozostają w strefie żółtej – to samorząd wznawia część działań realizowanych wiosną, a także przypomina z jakich form pomocy mogą korzystać katowiczanie. Koronawirus to nie tylko zagrożenie dla naszego zdrowia i życia. Konieczność długotrwałego przebywania w mieszkaniach oraz ograniczenia kontaktów do minimum powodują szereg problemów społeczno-bytowych.

Gdzie szukać pomocy?

– Szczególnie zagrożone są osoby najstarsze i samotne. W tym przypadku dużym wyzwaniem stają się najprostsze czynności, jak kupno żywności, leków czy też kwestie psychologiczne związane z długim odosobnieniem – podkreśla prezydent Marcin Krupa. – Dlatego podjęliśmy szereg działań antykryzysowych adresowanych w szczególności do osób najbardziej potrzebujących. Jednym z nich jest „Pogotowie zakupowe”, którego pracownicy dostarczają najmniej zamożnym mieszkańcom bezpłatne pakiety żywnościowe, a osobom posiadającym środki finansowe nieodpłatnie robią zakupy. Wszyscy mieszkańcy mają możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy psychologicznej, czy Srebrnego Telefonu dla seniorów, z których skorzystano prawie 1000 razy – dodaje prezydent i przypomina, by nie wstydzić się prosić o pomoc.

Zgłoszenia do Pogotowia Zakupowego są przyjmowane od poniedziałku do piątku pod numerem Srebrnego Telefonu: 32 251 69 00 w godzinach od 7.30 do 15.30.

Urząd oferuje dwie formuły usług zakupowych:
dla osób starszych, ubogich i wymagających wsparcia dostarczany jest bezpłatny pakiet żywności oraz środków higienicznych,
dla osób starszych posiadających własne środki finansowe urząd oferuje zakup żywności, środków higienicznych w tym leków ze środków własnych oraz na zlecenie seniora. Koszt dostawy pokrywa MOPS Katowice.

Czynny jest również Telefon Zaufania dla Seniorów 796 970 686 – dostępny w godzinach 16.00 – 19.00 (od poniedziałku do soboty). Seniorzy mogą również otrzymać zdalne wsparcie psychologiczne za pośrednictwem wideokomunikatorów oraz w drodze rozmowy telefonicznej.

W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie oraz mailowo: 32 251 15 99; 669 777 008, 601 158 007, 506 041 200, 506 041 100 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video, email: oik@mops.katowice.pl Dyżury psychologów i interwentów w godzinach 8:00 – 19:00 (od poniedziałku do piątku).

W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny: 572 333 751, 725 150 086 oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video. Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 17:30 (od poniedziałku do piątku).

Dezynfekcje

W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców, ponownie od października dezynfekowane są przestrzenie publiczne.

– Codziennie dezynfekowane są przystanki autobusowe i tramwajowe, a jest ich w naszymi mieście ponad 660. Pracownicy dezynfekują wiaty, ławki i kosze, które się przy nich znajdują. Ponadto podobne działania są realizowane przy przejściach podziemnych, kładkach dla pieszych i tunelach. W tych miejscach bardzo dokładnie odkażane są poręcze, zarówno przy schodach, jak również przy podjazdach dla niepełnosprawnych – wylicza Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM Katowice. W dezynfekcje zaangażowane jest także MPGK Katowice, wykorzystując środki dezynfekujące przy codziennym czyszczeniu miasta, m.in. w zamiatarkach.

Załatwianie spraw urzędowych

Urząd Miasta Katowice utrzymuje bezpośrednią, limitowaną obsługę mieszkańców – związaną z osobistą wizytą w Urzędzie.

– Sprawy urzędowe można załatwiać osobiście w urzędzie, natomiast apelujemy, by kontakt bezpośredni ograniczać do minimum. Posiadając profil zaufany i konto na platformie www.sekap.pl można skorzystać z 300 usług, które dają możliwość wysłania do Urzędu Miasta Katowice wniosku drogą elektroniczną, np. zgłoszenie zbycia pojazdu, wniosek o rejestrację pojazdu, odpis aktu stanu cywilnego, wydanie zaświadczenia z akt meldunkowych, wymeldowanie, deklarację śmieciową – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta i przypomina, że wiele banków w ramach bankowości internetowej pozwala na założenie profilu zaufanego.

Bezpośrednia obsługa interesantów jest prowadzona w:
Biurze Obsługi Mieszkańców – Rynek 1,
Miejskim Centrum Energii przy ul.Młyńskiej 2,
Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych przy ul.Francuskiej 70,
Urzędzie Stanu Cywilnego – Plac Wolności 12a,
z zastrzeżeniem ograniczonej liczby osób przebywających w sali obsługi (tj. maksymalnie 1 osoba na jedno stanowisko obsługi), oraz zachowaniem obowiązujących wymogów sanitarnych (tj. zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk, utrzymanie 2 m dystansu między osobami) w następujących godzinach:
poniedziałek, czwartek:: 7.30 – 17.00
wtorek, środa: 7.30 – 15.30
piątek: 7.30 – 14.00.
Kontakt telefoniczny z pracownikami Urzędu, którzy nie zajmują się bezpośrednią obsługą interesantów (lista telefonów do komórek Urzędu najczęściej obsługujących mieszkańców) jest możliwy w godzinach:
od poniedziałku do środy od 7.30 do 15.30
czwartek: 7.30 – 17.00
piątek: 7.30 – 14.00

– Sytuacja jest oczywiście dynamiczna. Na bieżąco śledzimy sytuację epidemiczną, nowe zasady wprowadzane na szczeblu rządowym, a prezydent Marcin Krupa jest w stałym kontakcie z prezydentami największych miast, by wymieniać się doświadczeniami. Wszelkie informacje dla mieszkańców są publikowane na specjalnym serwisie miejskim dedykowanym koronawirusowi pod adresem www.koronawirus.katowice.eu – dodaje rzecznik.

***
Inne nasze informacje i artykuły: Katowice Dziś.
Regularnie tu zaglądaj – nie wszystko publikujemy na Facebooku.
Dla facebookowiczów utworzyliśmy grupę: https://www.facebook.com/groups/GrupaKatowiceDzis
Jej członkom wyświetla się więcej naszych facebookowych postów.
Pamiętaj! Komplet naszych artykułów i informacji tylko na WWW

***

Za BP UM Katowice.