Zapewne wielu użytkowników hulajnóg nie ma zielonego pojęcia, że jeżdżąc nimi łamie obowiązujące regulacje. Konsekwencje mogą być bardzo bolesne.

Zapewne wielu użytkowników hulajnóg nie ma zielonego pojęcia, że jeżdżąc nimi łamie obowiązujące regulacje. Konsekwencje mogą być bardzo bolesne.

14 września 2019 Wyłączono przez administrator

Więcej – czytaj poniżej.

***
Wszystkie nasze informacje i artykuły: https://katowicedzis.pl/
Regularnie tu zaglądaj – nie wszystko publikujemy na Facebooku.
Dla facebookowiczów utworzyliśmy grupę: https://www.facebook.com/groups/GrupaKatowiceDzis
Jej członkom wyświetla się więcej naszych facebookowych postów.
Pamiętaj! Komplet naszych artykułów i informacji tylko na WWW.
***

Nasza nowa usługa. Ogłoszenia. Całkowicie bezpłatne – dla każdego.

***

Są w Katowicach dopiero czwarty miesiąc, a już podbiły serca mieszkańców. Elektryczne hulajnogi cieszą się tak wielkim powodzeniem, że w naszym mieście pojawiła się już kolejna firma zajmująca się ich wypożyczaniem.

Niecałe cztery miesiące temu elektryczne hulajnogi zadebiutowały w Katowicach dzięki firmie Blinkee.city i bankowi ING. Od tego czasu liczba hulajnóg i firm, które je wypożyczają, rośnie.

W naszym mieście pojawiły się właśnie kolejne dwie: Hive i Hulaj. Zasada wypożyczania jest taka sama – potrzebna jest aplikacja firmy. Bezpłatna, działająca zarówno na systemach Android, jak i IOS.

Podróż e-hulajnogą kosztuje w Katowicach od 1 do 3 zł za start, a później od 45 gr do 59 gr za każdą minutę. W przeciwieństwie do rowerów hulajnogę można pozostawić w dowolnym miejscu, ale trzeba pamiętać, aby była to ściśle wydzielona strefa śródmiejska. Hulajnogi Hive można pozostawić na 30 minut bez żadnych opłat, natomiast Hulaj ma pakiety promocyjne.

Wypożyczanie jednośladów poprzez aplikację cieszy się ogromnym powodzeniem. Niewątpliwie jest to skuteczny sposób na omijanie korków i zredukowanie smogu.

Hulajnogi jednak budzą pewne kontrowersje. Nie każdy, poruszający się tym środkiem lokomocji przestrzega zasad.

Bywa, że hulajnogą poruszają się nietrzeźwi. Wielu porzuca je w taki sposób, że blokują przejścia, lub ścieżki rowerowe.

Niektórzy pędzą po chodnikach rozpędzoną hulajnogą, stwarzając ryzyko wypadków. A tych jest coraz więcej.

I wypadki są coraz poważniejsze, ponieważ jadący na hulajnogach zapuszczają się w miejsca dla nich nieodpowiednie. Niedawno w mediach pojawiła się informacja o mężczyźnie, który jechał hulajnogą pod prąd po autostradzie A2.

Z kolei we Wrocławiu mężczyzna na hulajnodze wjechał na ulicę przy czerwonym świetle wprost pod nadjeżdżające Subaru, które uderzyło w niego z dużą prędkością. Mężczyzna zmarł.

I również we Wrocławiu kolejny mężczyzna, jadąc na hulajnodze elektrycznej, zderzył się z tramwajem. Wypadek przeżył, trafił do szpitala.

Pomijając takie przypadki, gdzie ewidentnie zawinił brak zdrowego rozsądku i instynktu samozachowawczego, od użytkowników hulajnóg trudno wymagać przestrzegania przepisów, ponieważ takie nie istnieją. Zaś regulaminy poszczególnych firm bywają niezgodne z kodeksem drogowym.

Na przykład jedna z wypożyczalń nakazuje poruszać się po ścieżce rowerowej. To jest niezgodne z aktualnie obowiązującym prawem.

Regulaminy firm różnią się między sobą. Jedna firma zaleca jazdę w kasku, zakazuje podróżowania z drugą osobą na pokładzie czy z plecakiem. Jeszcze inna wymaga od klienta, aby miał ukończone 18 lat.

Wypożyczający nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że łamią regulamin. To może mieć znaczenie w przypadku ewentualnego wypadku i wypłaty odszkodowania.

Dotąd nie bardzo też wiadomo, jak traktować użytkowników hulajnóg elektrycznych. Kierujący nimi byli traktowani jak piesi, choć praktycznie są uczestnikami tzw. ruchu drogowego.

Dlatego Ministerstwo Infrastruktury zamierza wprowadzić nowe przepisy dotyczące korzystania z urządzeń napędzanych elektrycznie. Hulajnogi elektryczne, podobnie jak segwaye czy deskorolki elektryczne, w prawie drogowym zyskały miano Urządzeń Transportu Osobistego, czyli UTO.

Nowe przepisy drogowe mają narzucać użytkownikom hulajnóg elektrycznych podobne prawa i obowiązki, jakie dotąd mieli rowerzyści. Osoby kierujące UTO będą m.in. musiały korzystać ze ścieżki rowerowej.

Na hulajnogach elektrycznych będą mogły jeździć osoby pełnoletnie. Osoby pomiędzy 10 a 18 rokiem życia również, ale pod warunkiem, że posiadają kartę rowerową. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2020 r.

Fot. Pixabay.

***

O tej szokującej sprawie pisaliśmy niedawno: W innych miastach buduje się domy dla ludzi i organizuje darmowe posiłki dla biednych oraz bezdomnych. W tym mieście czyni się to samo, ale dla szczurów. Zdjęcia i film.

Polecamy również:

Z ogromną prędkością przez Katowice. W pewnym momencie na liczniku mieli ponad 193 km/h.

***

„Bytom staje się jednym wielkim hasiokiem”. Poważne zarzuty wobec prezydenta i petycja, której władze miasta nie widzą.

***

Ratownik medyczny i policjant podczas interwencji udzielali pomocy katowiczance pobitej przez męża. Ale to ich sąd skazał.

***

Waży się los pięknych drzew, będących wspaniałą i cenną ozdobą tej części Katowic. Dlatego być może odpowiedź na proste pytania trwała tak długo.