Pierwszy taki głos

8 stycznia 2018 0 przez administrator

Wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik krytykuje Metropolię Katowicką. Metropolia odpowiada na zarzuty.

To pierwszy taki głos – świadczący, że rząd będzie krytycznie przyglądał się poczynaniom Metropolii Katowickiej. Wiceminister Wójcik, który jak wiemy jest politykiem PiS z naszego regionu, zabrał głos w Radiu Katowice krytykując rzekomo zbyt wielkie wydatki na promocję. Ale Metropolia Katowicka odpowiada, że jednym z głównych celów jej powołania (zapisanym również w ustawie) jest promocja właśnie.

Rafał Kurowski, dyrektor Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej Górnośląsko?Zagłębiowskiej Metropolii odpowiada na zarzuty pana wiceministra:

„Szanowni Państwo, każda merytoryczna opinia, każda recenzja naszej działalności jest dla nas niezwykle cenna, opinie polityka z olbrzymim doświadczeniem w administracji rządowej, samorządzie wojewódzkim oraz gospodarczym jakim jest wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik ? bezcenne. Tym bardziej, że oceny zapisów budżetu Górnośląsko?Zagłębiowskiej Metropolii na 2018 rok, wyrażone w dzisiejszym programie ?Kawa na ławę? w Radiu Katowice, podparte były troską o ?środki publiczne?. Nie sposób przejść obok nich obojętnie, zbyć je milczeniem.

?Jeżeli widzę, że 10 milionów jest na promocję, panie redaktorze, na promocję 10 milionów?? ? z wyraźną dezaprobatą i nieskrywanym zdziwieniem komentował budżet Departamentu Promocji i Komunikacji Społecznej minister Wójcik. W odpowiedzi na te pełne zafrasowania słowa warto przywołać kilka faktów.

1. Promocja związku metropolitalnego i jego obszaru jest jednym z sześciu, zapisanych w Ustawie o związku metropolitalnym w województwie śląskim, zadań publicznych. Pisząc wprost, między innymi dla promocji została powołana do życia Górnośląsko?Zagłębiowska Metropolia.

2. Budżety na promocję w niektórych miastach wchodzących w skład Metropolii również liczone są w milionach złotych, niektóre są większe nawet dwukrotnie od metropolitalnego. Dla porządku warto przypomnieć, że w skład Metropolii wchodzi 41 miast i gmin zamieszkałych przez ponad dwa miliony ludzi.

3. Tegoroczny budżet zakłada budowanie całego systemu promocji i komunikacji od podstaw, od logo, systemu identyfikacji wizualnej, strony internetowej po zakup wielkogabarytowych materiałów promocyjnych itp. To budżet służący promocji i komunikacji wszystkich form wspólnej aktywności miast i gmin Metropolii.

?Sprawdziłem jak to jest w ministerstwie sprawiedliwości ? na 100 milionów jest 25 tysięcy na promocję? ? dodaje Michał Wójcik. Podziwu godna jest wstrzemięźliwość w wydatkach na promocję jednego z bardziej aktywnych ministerstw. Jednak Metropolia, w przeciwieństwie do resortu sprawiedliwości, nie może liczyć na szerokie wsparcie finansowe z zewnątrz na promocję wprowadzanych zmian.

Kolejną pozycją, która budzi zastrzeżenia ministra Michała Wójcika jest półtora miliona złotych przeznaczone na ekspertyzy i opinie prawne. Różnica między G-ZM a innymi jednostkami samorządu terytorialnego jest mniej więcej taka jak między obserwacją a eksperymentem. Metropolia jest nowym tworem, nad którego charakterystyką i szczegółowym sposobem funkcjonowania oraz realizacji założonych celów dyskutują wybitne autorytety prawne. Ze względu na troskę o ?środki publiczne? oraz szacunek wobec mieszkańców Metropolii, nie można popełnić błędu w kroczeniu ścieżką, której dotąd nikt w Polsce nie pokonał. Wystarczy wspomnieć sprawę integracji transportu publicznego – przekształcenie trzech organizatorów transportu w jedną, sprawnie działającą instytucję wymaga bieżących konsultacji i skomplikowanych analiz prawnych.

Z lektury jednego z raportów NIK oraz licznych publikacji prasowych płynie wiedza, że również ministerstwu sprawiedliwości nie jest obce doradztwo i ekspertyzy, od złożonych zagadnień prawnych po pisanie treści wystąpień publicznych. Minister Michał Wójcik zgłosił dziś również słuszny postulat, by na posiedzenia Zgromadzenia G-ZM byli zapraszani parlamentarzyści sprawujący swoje mandaty w imieniu mieszkańców Metropolii. Składamy deklarację, że od Nowego Roku, odkąd G-ZM oficjalnie realizuje swoje zadania, wszyscy posłowie i senatorowie będą zapraszani na sesje Zgromadzenia”.

***

Informacja dla reklamodawców: Reklamy wyświetlane na naszej stronie zobaczyły osoby w następujących krajach: Polska (95 proc.), Niemcy (5 proc.), Wielka Brytania, Holandia, Hiszpania.